« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد قادر حیدری فسائی

1404/02/22

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب الطهارة/نجاسات/خمر/رجوع به روایات/طائفه اوّل

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/خمر/رجوع به روایات/طائفه اوّل

روایت ششم: روایت راوی از مولا ابی عبد الله علیه السّلام.

بحث اوّل: درباره‌ی نسخه‌های روایت.

۱) نسخه‌ی کافی: علی بن ابراهیم عن محمّد بن عیسی عن یونس عن بعض من رواه عن ابی عبد الله علیه السّلام قال: اذا اصاب ثوبک خمر او نبیذ مسکر فاغسله ان عرفت موضعه فان لم تعرف موضعه فاغسله کلّه و ان صلّیت فیه فاعد صلوتک (کافی، طبع اسلامیّه، ج۳ ص۴۰۵ و طبع دار الحدیث ج۶ ص۴۲۰).

۲) نسخه‌ی تهذیب: اخبرنی الشیخ ایّده الله تعالی عن ابی القاسم جعفر بن محمّد عن محمد بن یعقوب عن علیّ بن ابراهیم عن محمّد بن عیسی عن یونس عن بعض من رواه عن ابی عبد الله علیه السّلام قال ..... تا آخر متن کافی (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۷۸).

۳) نسخه‌ی استبصار: سند و متن روایت در استبصار مثل تهذیب است (استبصار، تحقیق خرسان، ج۱ ص۱۸۹).

۴) نسخه‌ی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل کافی و تهذیب است (وافی، ج۶ ص۲۱۵).

۵) نسخه‌ی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل کافی است (وسائل، طبع آل البیت، ج۳ ص۴۶۹).

۶) نسخه‌ی هدایة الامّة: و قال (الصّادق) علیه السّلام: ان اصاب ..... تا آخر متن کافی (هدایة الامّة، ج۱ ص۳۶۳).

بحث دوّم: درباره‌ی سند روایت.

نکته الف: مراد از یونس در سند روایت، یونس بن عبد الرحمن است و یونس از اصحاب اجماع است (رجال کشّی ج۲ ص۸۳۰) و لذا ارسال روایت، مضرّ نیست (کشف الاسرار ج۳ ص۴۹۸).

نکته ب: رواة در سند، جز بعض من رواه، امامی و ثقه هستند و لذا روایت به خاطر بعض من رواه، موثّقه است.

بحث سوّم: درباره‌ی دلالت روایت.

دلالت روایت بر نجاست موضوع مورد سؤال، واضح است.

روایت هفتم: روایت زکریّا بن آدم از مولا ابی الحسن علیه السّلام.

بحث اوّل: درباره‌ی نسخه‌های روایت.

۱) نسخه‌ی کافی: محمّد بن یحیی عن محمّد بن موسی عن الحسن بن المبارک عن زکریّا بن آدم قال: سألت ابا الحسن علیه السّلام عن قطرة خمر او نبیذ مسکر قطرت فی قدر فیها لحم کثیر و مرق کثیر فقال علیه السّلام یهراق المرق او یطعمه لاهل الذمّة او الکلاب و اللحم فاغسله و کله قلت فان قطر فیها الدّم فقال الدّم تأکله النار ان شاء الله قلت فخمر او نبیذ قطر فی عجین او دم قال فقال فسد قلت ..... (کافی، طبع اسلامیّه ج۶ ص۴۲۲ و طبع دار الحدیث ج۱۲ ص۷۵۰)

۲) نسخه‌ی تهذیب: محمّد بن احمد بن یحیی عن یعقوب بن یزید عن الحسن بن المبارک عن زکریا بن آدم قال ..... تا آخر متن کافی (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۷۹).

۳) نسخه‌ی تهذیب: سند و متن روایت در تهذیب مثل کافی است (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۹ ص۱۱۹).

۴) نسخه‌ی استبصار: ما رواه محمّد بن یعقوب عن محمّد بن یحیی عن محمّد بن موسی عن الحسن بن المبارک عن زکریّا بن آدم قال: سألت ابا الحسن علیه السّلام عن قطرة نبیذ مسکر قطرت ..... ان شاء الله (استبصار، تحقیق خرسان، ج۴ ص۹۴).

۵) نسخه‌ی عوالی اللئالی: روی زکریّا بن آدم قال سألت الرضا علیه السّلام ..... ان شاء الله (عوالی اللئالی ج۳ ص۴۷۰)

۶) نسخه‌ی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل کافی و تهذیب است (وافی، ج۶ ص۲۱۷ و ج۲۰ ص۶۸۵).

۷) نسخه‌ی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل کافی و تهذیب است (وسائل، طبع آل البیت، ج۳ ص۴۷۰ و ج۲۵ ص۳۵۸)

۸) نسخه‌ی هدایة الامّة: سئل ابو الحسن علیه السّلام عن قطرة خمر ..... و کله (هدایة، ج۸ ص۲۳۳).

توجّه: مرحوم صدوق مفاد روایت را ذکر فرموده‌اند (المقنع ص۳۶، مستدرک الوسائل ج۲ ص۶۱۲).

logo