« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد قادر حیدری فسائی

1404/02/10

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب الطهارة/نجاسات/خمر/رجوع به آیات

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/خمر/رجوع به آیات

ب: کافی: محمّد بن یحیی عن احمد بن محمّد عن محمّد بن سنان عن عبد الملک القمی قال: کنت انا و ادریس اخی عند ابی عبد الله علیه السّلام فقال ادریس جعلنا الله فداک ما المیسر فقال ابو عبد الله علیه السّلام هی الشطرنج قال فقلت اما انّهم یقولون انّها النرد قال و النرد ایضا (کافی، طبع اسلامیّه، ج۶ ص۴۳۶ و طبع دار الحدیث ج۱۲ ص۷۹۷).

ج: تفسیر القمی: فی روایة ابی الجارود عن ابی جعفر علیه السّلام فی قوله یا ایّها الّذین آمنوا انّما الخمر ..... امّا الخمر فکلّ مسکر من الشراب خمر ..... (تفسیر قمی، ج۱ ص۱۸۰).

بحث دوّم: درباره‌ی کیفیّت استدلال.

از طرفی کلمه‌ی الخمر در آیه‌ی مبارکه به معنای شراب مأخوذ از عنب و یا به معنای مطلق شراب مسکر است. پس این کلمه، علی ایّ تقدیرٍ، شامل شراب مأخوذ از عنب می‌شود. از طرفی دیگر مرحوم شیخ طوسی در تهذیب ج۱ ص۲۷۸ ادّعای عدم خلاف فرموده بر اینکه کلمه‌ی رجس در این آیه‌ی مبارکه به معنای نجس است. بنابراین، شراب مأخوذ از عنب، نجس است.

بعضی از فقهاء که کلمه رجس در این آیه‌ی مبارکه را به معنای نجس گرفته‌اند، عبارتند از:

مرحوم شیخ مفید در مقنعه ص۷۹۸، مرحوم سیّد مرتضی در ناصریّات ص۹۵، مرحوم سیّد بن زهره در غنیه ص۴۱، مرحوم ابن شهر آشوب در متشابه القران ج۲ ص۲۱۰، مرحوم راوندی در فقه القران ج۱ ص۷۱، مرحوم محقّق در معتبر ج۱ ص۴۲۲، مرحوم سبزواری در جامع الخلاف ص۲۵، مرحوم فاضل مقداد در التنقیح الرائع ج۱ ص۱۴۴، مرحوم علّامه در تذکره ج۱ ص۶۴، مرحوم شیخ بهائی در مشرق الشمسین ص۴۳۷ و .....

logo