« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد قادر حیدری فسائی

1404/02/06

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/رجوع به اجماع

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/رجوع به اجماع

از فقهاء قرن هفتم:

مرحوم محقّق حلّی.

این فقیه در معتبر ج۱ ص۴۴۰ ادّعای اجماع فرموده بر اینکه اهل کتاب نجس هستند (و لذا مرحوم شیخ انصاری در کتاب طهارت ج۵ ص۹۹ و مرحوم عاملی در مفتاح الکرامة ج۲ ص۳۵ از این فقیه نقل اجماع کرده‌اند) ولی در شرایع ج۱ ص۴۵ و در الرسائل التسع ص۳۲۲ و در المختصر النافع ج۱ ص۱۸ و ..... اهل کتاب را نجس می‌داند بدون ادّعای اجما یعنی فتوای مجرّد از اجماع است.

عبارت معتبر: اذا لاقی الکلب و الخنزیر او الکافر المحکوم بنجاسة عینه ثوبا او جسدا و هو رطب غسل موضع الملاقاة وجوبا و ان کان یابسا رش الثوب بالماء استحبابا و هو مذهب علمائنا اجمع لانّ ملاقاة النجاسة الرطبة او الموضع الرطب موجب نجاسته .....

عبارت مفتاح الکرامة: و الکافر مشرکاً او غیره ذمیّا او غیره اجماعا فی الناصریات و الغنیة و السرائر و المعتبر .....

عبارت شرایع: العاشر: الکافر و ضابطه کلّ من خرج عن الاسلام .....

عبارت الرسائل التسع: انّ نجاسة الکافر اغلظ فی الحکم من نجاسة الخمر .....

عبارت المختصر النافع: و هی (النجاسات) عشرة. البول و ..... و الکافر .....

از فقهاء قرن هشتم:

مرحوم علّامه حلّی.

این فقیه در تذکره ج۱ ص۶۷ و در منتهی ج۳ ص۲۲۲ و در نهایه ج۱ ص۲۷۳ ادّعای اجماع فرموده بر اینکه اهل کتاب نجس هستند و در مختلف الشیعة ج۸ ص۳۵۱ نقل اجماع بر نجاست اهل کتاب نموده است ولی در ارشاد ج۱ ص۲۳۹ و در تحریر ج۱ ص۱۵۸ و در قواعد ج۱ ص۱۹۱ و در تبصره ص۳۵ اهل کتاب را نجس می‌داند بدون ادّعای اجماع و بدون نقل اجما

عبارت تذکره: الکافر عندنا نجس لقوله تعالی انّما المشرکون نجس و الحذف علی خلاف الاصل و الوصف بالمصدر جائز لشدّة المعنی و .....

عبارت منتهی: الکفّار انجاس و هو مذهب علمائنا اجمع سواء کانوا اهل کتاب او حربیّین او مرتدّین و علی ایّ صنف کانوا خلافا للجمهور. لنا قوله تعالی انما المشرکون نجس .....

عبارت نهایة: الکافر نجس العین عند علمائنا کافّة .....

عبارت مختلف الشیعة: قال ابن ادریس ..... قد بیّنا بغیر خلاف بیننا انّ سؤر الکفّار نجس ینجس المائع بمباشرته .....

عبارت ارشاد: النجاسات عشرة: البول و ..... و الکافر .....

عبارت تحریر: الکافر نجس و هو کلّ من جحد ما یعلم ثبوته من الدّین ضرورة سواء کانوا حربیّین او اهل کتاب او مرتدّین .....

از فقهاء قرن دهم:

مرحوم شهید ثانی.

این فقیه در روض الجنان ج۱ ص۴۳۷ ادّعای اجماع فرموده بر اینکه اهل کتاب نجس هستند. ولی در رسائل ج۲ ص۷۳۵ اهل کتاب را نجس می‌داند بدون ادّعای اجما یعنی فتوای مجرّد از اجماع است. و در مسالک ج۱۱ ص۴۱۸ و در حاشیه شرایع ص۵۱۱ اهل کتاب را صراحتاً مصداق کافر می‌داند.

عبارت روض الجنان: و الاصل فی نجاسة الکافر باقسامه بعد اجماع الامامیّة قوله تعالی انّما المشرکون نجس و اضمار ذو نجس و نحوه علی خلاف الاصل لا یصار الیه .....

عبارت رسائل: امّا النجاسة فهی البول و ..... و الکافر .....

عبارت مسالک: امّا الیهودی و النصرانی فانّهما و ان کانا کافرین فخرجا باشتراط الاسلام .....

عبارت حاشیه شرایع: التعبیر بالکافر الشامل له (الذمّی) و لغیره اولیٰ.

logo