1404/01/18
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/رجوع به روایات/اقول
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/رجوع به روایات/اقول
جمع اوّل بین طائفه اوّل و روایت ششم از طائفه دوّم از طرف مرحوم مجلسی (اوّل یا دوّم): روایت ششم از طائفه دوّم حمل بر عمل بعد از غسل ثوب میشود یعنی لا بأس فی عمله بعد غسل الثوب (مراد از عمل، خیاطت ثوب و قصارت ثوب است یعنی در خیاطت ثوب و قصارت ثوب بأس وجود ندارد و عموم عدم بأس دلالت دارد بر اینکه بأس وجود ندارد نه از ناحیهی بول و عدم توضّی و نه از نواحی دیگر. ولی این عدم بأس، بعد از غسل ثوب است). طبق این بیان، نجاست ذاتیّه اهل کتاب که مفاد طائفه اوّل است، منافاتی با عدم بأس ندارد چون مراد از عدم بأس، عدم بأس بعد از غسل ثوب است نه قبل از غسل ثوب که منافات پیدا شود (ملاذ الاخیار ج۱۰ ص۴۱۳).
نکته:
مرحوم مجلسی (اوّل یا دوّم) این جمع را بعید دانسته ولی وجهی برای این بُعد، ذکر نفرموده است.
جمع دوّم بین طائفه اوّل و روایت ششم از طائفه دوّم از طرف مرحوم وحید بهبهانی: روایت ششم از طائفه دوّم حمل بر صورتی میشود که یقین به مباشرت با رطوبت در بین نیست. یعنی لا بأس فی عمله لعدم حصول الیقین بمباشرته رطباً. طبق این بیان، نجاست ذاتیّه اهل کتاب که مفاد طائفه اوّل است، منافاتی با عدم بأس ندارد. بله حکم به عدم بأس در صورت مباشرت با رطوبت، منافات با نجاست ذاتیّه اهل کتاب دارد (حاشیه مرحوم وحید بر وافی ص۲۰۴).
نکته:
این جمع نسبت به قصارت ثوب، مفهوم برای عرف نیست.
جمع بین طائفه اوّل و روایت هفتم از طائفه دوّم از طرف مرحوم مجلسی دوّم: روایت هفتم از طائفه دوّم حمل بر صورتی میشود که جاریه نصرانیّه به اشیائی که طهارت آنها شرط است، ملاقات با رطوبت ندارد و غسل ید در روایت حمل بر استحباب میشود. طبق این بیان، نجاست ذاتیّه اهل کتاب که مفاد طائفه اوّل است، منافاتی با عدم بأس و غسل استحبابی ید ندارد (ملاذ الاخیار ج۳ ص۱۴۹).