« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد قادر حیدری فسائی

1404/01/16

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/رجوع به روایات/اقول

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/رجوع به روایات/اقول

اقول:

به نحو مکرّر گفته شد که در صورت تنافی بین دلیلین، سه قانون طولی و مترتّب وجود دارد.

قانون اوّل: جمع عرفی.

جمع اوّل بین طائفه اوّل و روایت اوّل از طائفه دوّم از طرف مرحوم مجلسی دوّم: در روایت اوّل از طائفه دوّم، طعام حمل بر اطعمه جامده و غسل ید حمل بر استحباب می‌شود. طبق این بیان، نجاست ذاتیّه اهل کتاب که مفاد طائفه اوّل است، منافاتی با جواز مؤاکله با اهل کتاب در طعام جامد ندارد (بحار الانوار، طبع بیروت، ج۷۷ ص۴۸ و مرآة العقول ج۲۲ ص۶۱ و ملاذ الاخیار ج۱۴ ص۳۰۵).

نکته:

از طرفی مفهوم تابع منطوق است و لذا اگر مراد از طعام در منطوق طعام جامد باشد، مراد از طعام در مفهوم نیز طعام جامد خواهد بود. از طرفی دیگر اگر مراد از طعام در مفهوم طعام جامد باشد، وجهی برای حرمت مؤاکله با اهل کتاب در مفهوم، علی القاعده، نیست (برای مفهوم روایت، دو مصداق وجود دارد). بنابراین، این جمع قابل قبول نیست.

جمع دوّم بین طائفه اوّل و روایت اوّل از طائفه دوّم از طرف مرحوم فاضل هندی: مراد از مؤاکله که در روایت اوّل از طائفه دوّم جایز شده، مؤاکله بر خوان واحد (یک سفره) است نه مؤاکله در آنیه واحده. طبق این بیان نیز نجاست ذاتیّه اهل کتاب که مفاد طائفه اوّل است، منافاتی با جواز مؤاکله با اهل کتاب بر خوان واحد ندارد (کشف اللثام، ج۱ ص۴۰۲).

نکته:

نظیر اشکالی که بر جمع اوّل وارد شد، بر این جمع نیز وارد است.

logo