1403/12/01
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/رجوع به روایات/طائفه دوّم
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/رجوع به روایات/طائفه دوّم
بحث سوّم: دربارهی دلالت روایت.
از طرفی خبر لاء نفی جنس در جواب امام علیه السّلام، کلمهی فی عمله بوده که حذف شده است و قرینه بر خبر محذوف، همین کلمه در سؤال راوی است. پس جواب امام علیه السّلام به این صورت خواهد بود: لا بأس فی عمله. از طرفی دیگر کلمهی عمل در جواب امام علیه السّلام مطلق است و لذا این کلمهی به واسطهی اطلاق، شامل خیاطت ثوب و قصارت ثوب برای کلّیه امور میشود. یعنی برای اموری که شرط آنها طهارت ثوب است (مثل صلوة) و برای اموری که شرط آنها طهارت ثوب نیست (مثل ستر). بنابراین، جواب امام علیه السّلام دلالت بر جواز خیاطت و قصارت ثوب برای کلّیه امور دارد و این نوع از جواز، کاشف از طهارت ذاتی نصرانی و یهودی است. بنابراین، روایت دلالت بر طهارت ذاتی نصرانی و یهودی و به ضمیمهی عدم القول بالفصل دلالت بر طهارت جمیع اهل کتاب میکند. و مؤیّد دلالت روایت بر طهارت، سؤال راوی از نجاست عرضیّه (بول) است. اگر نجاست این دو، ذاتی بود، احتیاج به فرض بول نبود و به بیان دیگر، مرتکز راوی، نجاست عرضی این دو است.
با این تقریر ظاهر شد که مراد از عمله، عمل به معنای مصدری است نه عمل به معنای اسم مفعول (وافی، ج۶ ص۲۰۹).
روایت هفتم: روایت ابراهیم بن ابی محمود از مولا امام رضا علیه السّلام.
بحث اوّل: دربارهی نسخههای روایت.
۱) نسخهی تهذیب: عنه (محمد بن احمد بن یحیی) عن احمد عن ابراهیم بن ابی محمود قال: قلت للرّضا علیه السّلام الجاریة النصرانیّة تخدمک و انت تعلم انّها نصرانیة لا تتوضّأ و لا تغتسل من جنابة قال لا بأس تغسل یدیها (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۳۹۹ و ج۶ ص۳۸۵).
۲) نسخهی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل تهذیب است. (وافی، ج۶ ص۲۱۰).
۳) نسخهی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل تهذیب است (وسائل، طبع آل البیت ج۳ ص۴۲۲ و ج۳ ص۴۹۷).
۴) نسخهی هدایة الامّة: سئل الرضا علیه السلام عن الجاریة النصرانیة تخدمک ..... تا آخر متن تهذیب (هدایه، ج۱ ص۳۸۹).