1403/11/29
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/رجوع به روایات/طائفه دوّم
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/رجوع به روایات/طائفه دوّم
بحث سوّم: دربارهی دلالت روایت.
ترخیص در اکل طعام نصرانی به صورت مؤاکله، منوط به عدم اکل لحم خنزیر شده است. این اناطه کاشف از نجاست عرضیّه نصرانی است که این نجاست عرضیّه ناشی از اکل لحم خنزیر است. بنابراین، این روایت دلالت بر طهارت ذاتی و نجاست عرضی نصرانی دارد و این روایت به ضمیمهی عدم القول بالفصل دلالت بر طهارت ذاتی جمیع اهل کتاب میکند. در این روایت، شرب خمر توسّط نصرانی، مانع از اکل طعام نصرانی به صورت مؤاکله، قرار داده نشده است یا به خاطر طهارت خمر و یا به خاطر اینکه طعام در معرض تنجّس به وسیلهی خمر نبوده است (ملاذ الاخیار ج۱۴ ص۳۰۳، بحوث فی شرح العروة ج۳ ص۲۷۸).
روایت پنجم: روایت عمّار ساباطی از مولا ابی عبد الله علیه السّلام.
بحث اوّل: دربارهی نسخههای روایت.
۱) نسخهی تهذیب: سعد بن عبد الله عن احمد بن الحسن بن علی بن فضّال عن عمرو بن سعید المدائنی عن مصدّق بن صدقة عن عمّار السّاباطی عن ابی عبد الله علیه السّلام قال: سألته عن الرّجل هل یتوضّأ من کوز او اناء غیره اذا شرب علی انّه یهودیّ فقال نعم قلت فمن ذاک الماء الّذی یشرب منه قال نعم (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۲۳).
۲) نسخهی استبصار: سند و متن روایت در استبصار مثل تهذیب است. با اختلافی قلیل در متن (استبصار، تحقیق خرسان، ج۱ ص۱۸).
۳) نسخه عوالی اللئالی: روی عمّار السّاباطی عن ابی عبد الله علیه السّلام قال سألته عن الرّجل هل یتوضّأ من کوز او اناء شرب منه غیره علی انّه یهودیّ فقال نعم. (عوالی، ج۴ ص۵۲).
۴) نسخهی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل تهذیب است (وافی ج۶ ص۲۶).
۵) نسخهی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل تهذیب است. با اختلافی قلیل در متن (وسائل، طبع آل البیت، ج۱ ص۲۲۹).