1403/11/28
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/رجوع به روایات/طائفه دوّم
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/رجوع به روایات/طائفه دوّم
روایت سوّم: روایت زکریّا بن ابراهیم از مولا ابی عبد الله علیه السّلام.
بحث اوّل: دربارهی نسخههای روایت.
۱) نسخهی کافی: عدّة من اصحابنا عن احمد بن محمّد بن خالد عن علی بن الحکم عن معاویة بن وهب عن زکریّا بن ابراهیم قال: کنت نصرانیا فأسلمت ..... فقلت انّ ابی و امّی علی النصرانیّة و اهل بیتی و امّی مکفوفة البصر فأکون معهم و آکل فی آنیتهم فقال یأکلون لحم الخنزیر فقلت لا و لا یمسّونه فقال لا بأس ..... (کافی، طبع اسلامیّه ج۲ ص۱۶۰ و طبع دار الحدیث ج۳ ص۴۱۰).
۲) نسخهی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل کافی است (وافی ج۵ ص۵۰۰).
۳) نسخهی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل کافی است با اختلافی قلیل در متن (وسائل، طبع آل البیت، ج۲۱ ص۴۹۱).
۴) نسخهی مستدرک الوسائل: سبط الطبرسی فی مشکاة الانوار (ص۱۵۹) نقلاً من کتاب المحاسن للبرقی عن معاویة بن وهب عن زکریّا بن ابراهیم قال: کنت نصرانیا فاسلمت ..... تا آخر متن کافی (مستدرک ج۱۶ ص۱۹۹ و ج۱۵ ص۲۱۰).
۵) نسخهی بحار الانوار: سند و متن روایت در بحار ج۴۷ ص۳۷۴ و ج۷۱ ص۵۳ مثل کافی است.
بحث دوّم: دربارهی سند روایت.
بحث دربارهی سند روایت، گذشت.
بحث سوّم: دربارهی دلالت روایت.
بحث دربارهی دلالت روایت نیز گذشت.
روایت چهارم: روایت زکریّا بن ابراهیم از مولا ابی عبد الله علیه السّلام.
بحث اوّل: دربارهی نسخههای روایت.
۱) نسخهی تهذیب: الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد عن معاویة بن وهب عن عبد الرحمن بن حمزة عن زکریّا بن ابراهیم قال: دخلت علی ابی عبد الله علیه السّلام فقلت انّی رجل من اهل الکتاب و انّی اسلمت و بقی اهلی کلّهم علی النصرانیة و انا معهم فی بیت واحد لم افارقهم بعد فآکل من طعامهم فقال لی یأکلون لحم الخنزیر قلت لا ولکنّهم یشربون الخمر فقال لی کل معهم و اشرب (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۹ ص۸۷).
۲) نسخهی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل تهذیب است (وافی ج۱۹ ص۱۲۷).
۳) نسخهی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل تهذیب است با اختلافی قلیل در متن (وسائل، طبع آل البیت ج۲۴ ص۲۱۱).
توجّه:
در وسائل در ذیل روایت آمده: و رواه الکلینی و البرقیّ کما مرّ مع اختلاف فی اللّفظ الّا انّه قال: فاکون معهم فی بیت واحد و آکل من آنیتهم.
بحث دوّم: دربارهی سند روایت.
نکتهی الف: مرحوم شیخ در تهذیب روایت را از حسین بن سعید نقل فرموده است. سند شیخ به حسین بن سعید در پنج موضع از مشیخهی تهذیب آمده است که عبارتند از: ص۶۳ و ص۶۶ و ص۷۳ و ص۷۳ و ص۷۴. سند شیخ به حسین بن سعید در این روایت، سندی که در ص۶۶ و ص۷۴ آمده، نیست. سند شیخ به این راوی از هر کدام از مواضع ثلاثهی باقیه باشد، سندی صحیح است.
نکتهی ب: در سند روایت طبق نسخهی تهذیب، عبد الرّحمن بن حمزة قرار دارد. این راوی، مجهول مطلق است (معجم رجال الحدیث ج۱۹ ص۲۴۲، الموسوعة الرجالیّة ج۳ ص۱۷۹ و ج۴ ص۲۰۴ و ج۶ ص۱۴۸) و لذا روایت به خاطر این راوی و به خاطر زکریّا بن ابراهیم، ضعیف است.