« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد قادر حیدری فسائی

1403/11/17

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب الطهارة // نجاسات // اهل کتاب // رجوع به روایات // طائفه دوّم

 

موضوع: کتاب الطهارة // نجاسات // اهل کتاب // رجوع به روایات // طائفه دوّم

 

۷) نسخه‌ی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل ج۳ ص۴۹۷ و ج۲۴ ص۲۰۸ مثل سند و متن کافی است با اختلافی قلیل در متن. و سند و متن روایت در وسائل ج۲۴ ص۲۰۹ مثل تهذیب است با اختلافی قلیل در متن.

۸) نسخه‌ی هدایة الامّة: سئل الصّادق علیه السّلام عن مؤاکلة الیهودی ..... تا آخر متن کافی با اختلافی قلیل[1] .

۹) نسخه‌ی بحار الانوار: سند و متن روایت در بحار مثل محاسن است با اختلافی قلیل در متن[2] .

توجّه:

به نظر می‌رسد که روایت طبق نسخه‌ی کافی با روایت طبق نسخه‌ی من لا یحضر و تهذیب، ‌روایت واحده است[3] .

بحث دوّم: درباره‌ی سند روایت.

نکته‌ی الف: روایت طبق نسخه‌ی محاسن و کافی صحیحه است چون تمامی رواة امامی و ثقه هستند[4] .

نکته‌ی ب: مرحوم صدوق در من لا یحضر روایت را از عیص بن قاسم نقل فرموده. سند مرحوم صدوق به این راوی، در مشیخه‌ی من لا یحضر ج۴ ص۴۴۸ آمده است. سند، صحیح است و با توجّه به اینکه عیص بن قاسم، امامی و ثقه است، روایت صحیحه خواهد بود[5] .

نکته‌ی ج: مرحوم شیخ در تهذیب روایت را از حسین بن سعید اهوازی نقل فرموده. سند شیخ به حسین بن سعید در پنج موضع از مشیخه‌ی تهذیب آمده است که عبارتند از: ص۶۳ و ص۶۶ و ص۷۳ و ص۷۳ و ص۷۴. سند شیخ به این راوی در این روایت، سندی است که در ص۶۶ آمده است. سند، صحیح است و با توجّه به اینکه سه راوی در روایت، امامی و ثقه هستند، روایت صحیحه خواهد بود[6] .


[1] هدایة، ج۱ ص۳۸۹.
[2] بحار، طبع بیروت، ج۷۷ ص۴۸.
[3] بحوث فی شرح العروة ج۳ ص۲۷۲.
[4] روضة المتّقین ج۷ ص۴۹۰.
[5] روضة المتّقین ج۷ ص۴۸۹.
[6] ملاذ الاخیار ج۱۴ ص۳۰۴.
logo