1403/11/14
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة // نجاسات // اهل کتاب // رجوع به روایات // طائفه اوّل
موضوع: کتاب الطهارة // نجاسات // اهل کتاب // رجوع به روایات // طائفه اوّل
بحث سوّم: دربارهی دلالت روایت.
از طرفی کلمهی لا در جواب امام علیه السّلام ظهور در حرمت مؤاکله و رقود و مصافحه دارد. از طرفی دیگر ترک استفصال امام علیه السّلام از جهت خاصّ ارتکازی در ذهن سائل، مفید عموم شمولی حرمت نسبت به تمامی جهات متصوّره متناسبه است و از جملهی جهات، نجاست مجوسی است (عموم حرمت در روایت، عموم بدلی نیست). بنابراین، روایت دلالت بر نجاست مجوسی و به ضمیمهی عدم القول بالفصل دلالت بر نجاست جمیع اهل کتاب و جمیع کفّار میکند. (دربارهی رقود و مصافحه، تامّل وجود دارد).
روایت دهم: روایت عیسی بن عمر مولی الانصار از ابی عبد الله علیه السّلام.
بحث اوّل: دربارهی نسخههای روایت.
۱) نسخهی تهذیب: عنه (محمّد بن علی بن محبوب) عن ابی عبد الله الرّازی عن الحسن بن علی بن ابی حمزة عن سیف بن عمیرة عن عیسی بن عمر مولی الانصار انّه سأل ابو عبد الله علیه السّلام عن الرّجل یحلّ له ان یصافح المجوسی فقال لا فسأله أ یتوضّأ اذا صافحهم قال نعم انّ مصافحتهم تنقض الوضوء[1] .
۲) نسخهی استبصار: اخبرنی الحسین بن عبید الله عن احمد بن محمّد عن ابیه عن محمّد بن علی بن محبوب عن ابی عبد الله الرازی عن الحسن ..... انّه سأل ابا عبد الله علیه السّلام ..... تا آخر متن تهذیب با اختلافی قلی[2] .
۳) نسخهی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل تهذیب است با این تفاوت که در وافی سأل ابا عبد الله علیه السّلام آمده است[3] .
۴) نسخهی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل تهذیب است با این تفاوت که در وسائل سأل ابا عبد الله علیه السّلام آمده است[4] .
بحث دوّم: دربارهی سند روایت.
نکتهی الف: مرحوم شیخ در تهذیب روایت را از محمّد بن علی بن محبوب نقل فرموده. سند شیخ به این راوی در مشیخهی تهذیب ص۷۲ آمده است (حسین بن عبید الله عن احمد بن محمّد بن یحیی العطّار عن ابیه محمّد بن یحیی عن محمّد بن علیّ بن محبوب). سند، صحیح است. این سند در استبصار به صراحت در روایت آمده است.