1403/10/17
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/رجوع به آیات
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/رجوع به آیات
اقول:
حقّ از بین این دو نظریّه، نظریّه اوّل است.
دلیل اوّل:
نجس در آیهی مبارکه، علّت حرمت دخول در مسجد الحرام است (ظاهر آیهی مبارکه به قرینهی فاء در فلا یقربوا این است که علّت حرمت دخول در مسجد الحرام، نجس است) و علّت حرمت دخول در مسجد الحرام، نجس به معنای لغوی نیست (به اجماع علماء شیعه دخول نجس به معنای لغوی در مسجد الحرام حرمت ندارد. لا یجب تجنّب المساجد عن غیر النجس الشرعی اجماعاً.[1] بنابراین، نجس در آیهی مبارکه، به واسطهی اجماع، نجس به معنای لغوی نیست.
دلیل دوّم:
از طرفی کلمهی نجس در لغت به معنای قذر است [2] و قذر به معنای ضدّ نظافت است[3] [4] [5] از طرفی دیگر نجس به معنای لغوی، در همهی مشرکین وجود ندارد و در همهی مسلمین منتفی نیست[6] بنابراین، اگر علّت حرمت دخول در مسجد الحرام نجس به معنای لغوی باشد، دخول بر همهی مشرکین حرام نیست چون علّت حرمت، در همهی آنها وجود ندارد و حال آنکه این حکم بر خلاف ظاهر قطعی آیهی مبارکه است و همچنین دخول در مسجد الحرام بر همهی مسلمین جایز نیست چون علّت حرمت، در بعض مسلمین وجود دارد و حال آنکه این حکم، خلاف ضرورت است. توجّه باشد که طبق این بیان، بین نجس شرعی و نجس به معنای لغوی، نسبت عموم و خصوص من وجه است.