1403/10/10
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/موضوع شناسی بدوی
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/اهل کتاب/موضوع شناسی بدوی
روایت سوّم: روایت زرارة از امام علیه السّلام.
نسخهی تهذیب: محمّد بن علیّ بن محبوب عن احمد بن محمّد عن ابن فضّال عن ابن بکیر عن زرارة قال سألته عن المجوس ما حدّهم فقال هم من اهل الکتاب و مجراهم مجری الیهود و النصاری فی الحدود و الدّیات [1] [2]
روایت چهارم: روایت دعائم الاسلام از مولا حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام.
نسخهی دعائم الاسلام: عنه علیه السّلام انّه قال المجوس اهل کتاب الّا انّه اندرس امرهم و ذکر قصّتهم و قال تؤخذ الجزیة منهم. [3]
روایت پنجم: روایت اصبغ بن نباتة از مولا حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام.
نسخهی توحید صدوق: حدّثنا احمد بن الحسن القطّان و علیّ بن احمد بن محمّد بن عمران الدقّاق رحمه الله قالا حدّثنا احمد بن یحیی بن زکریّا القطّان قال حدّثنا محمّد بن العباس قال حدّثنی محمّد بن ابی السّری قال حدّثنا احمد بن عبد الله بن یونس عن سعد الکنانی عن الاصبغ بن نباتة قال لمّا جلس علیّ علیه السلام فی الخلافة ..... قال بلی یا اشعث قد انزل الله علیهم کتاباً و بعث الیهم رسولا حتّی ..... [4] [5]
روایت ششم: روایت مرحوم صدوق.
نسخهی من لا یحضر: قد روی انّ دیة الیهودی و النصرانی و المجوسی اربعة آلاف درهم اربعة آلاف درهم لانّهم اهل الکتاب[6]
اقول:
از بین این دو طائفه از روایات، طائفه دوّم به خاطر موافقت با مشهور ترجیح دارد.
مرحلهی دوّم: رجوع به آیات.
آیه اوّل: ﴿آیه یا ایّها الّذین آمنوا انّما المشرکون نجس فلا یقربوا المسجد الحرام بعد عامهم هذا .....﴾[7]
بحث اوّل: دربارهی مفاد آیه.
مفاد اجمالی آیهی مبارکه این است که مشرکین نَجَس هستند و لذا نباید بعد از امسال داخل در مسجد الحرام شوند. مراد از امسال، سال نهم هجری است [8]