« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد قادر حیدری فسائی

1403/10/05

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب الطهارة/نجاسات/خنزیر/ متفرّقات

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/خنزیر/ متفرّقات

متفرّقات:

اموری که در مسأله طهارت و نجاست خنزیر مورد استفاده قرار گرفته‌اند، مثل اموری است که در مسأله سابق مورد استفاده قرار گرفت.

نتیجه‌ی نهایی بحث: به عنوان فتوای تنجیزی، خنزیر برّی، نجس و خنزیر بحری، طاهر است.

توجّه:

درباره‌ی اجزاء فاقد روح از کلب و خنزیر مثل شعر و عظم، دو نظریّه وجود دارد.

نظریّه اوّل: نظریّه مشهور: اجزاء فاقد روح از این دو حیوان، نجس است.

دلیل اوّل:

از طرفی در بین روایات دالّه بر نجاست این دو حیوان، روایاتی وجود دارد که دلالت می‌کنند بر اینکه اصابت این دو حیوان به ثوب و امثال ثوب، موجب نجاست است و همچنین روایاتی وجود دارد که دلالت می‌کنند بر اینکه مسّ کلب، موجب نجاست است. مثل روایت محمّد بن مسلم از ابی عبد الله علیه السّلام قال: سألت ابا عبد الله علیه السّلام عن الکلب یصیب شیئاً من جسد الرّجل قال یغسل المکان الّذی اصابه و مثل روایت ابی بصیر از ابی عبد الله علیه السّلام قال من مسّ کلبا فلیتوضّأ و روایات دیگر. از طرفی دیگر اصابت اطلاق دارد شامل اصابت به واسطه‌ی اجزاء فاقد روح و اصابت به واسطه‌ی اجزاء دارای روح می‌شود و همچنین مسّ اطلاق دارد شامل مسّ اجزاء فاقد روح و مسّ اجزاء دارای روح از کلب می‌شود (بل الغالب فی الملاقاة انّ الاصابة انّما تحصل بالشعر کما هو ظاهر. حدائق ج۵ ص۲۰۹). بنابراین، اصابت اجزاء فاقد روح و مسّ اجزاء فاقد روح موجب نجاست است یعنی اجزاء فاقد روح این دو حیوان، نجس است.

دلیل دوّم:

از طرفی در بین روایات دالّه بر نجاست خنزیر، روایاتی وجود دارد که دلالت می‌کنند بر اینکه شعر خنزیر نجس است. مثل روایت سلیمان اسکاف از ابی عبد الله علیه السّلام عن شعر الخنزیر یخرز به قال لا بأس به و لکن یغسل یده اذا اراد ان یصلّی و روایات دیگر. از طرفی دیگر بین شعر خنزیر و شعر کلب عدم القول بالفصل وجود دارد (لا قائل بالفرق بین شعر الخنزیر و شعر الکلب لا سیّما اذا کان الکلام مع السیّد و هو لیس بقائل بالفرق ..... مشارق الشموس ج۴ ص۱۷۴).

بنابراین، شعر این دو حیوان که از اجزاء فاقد روح است، نجس است (و بین شعر و سایر اجزاء فاقد روح نیز، عدم القول بالفصل وجود دارد).

دلیل سوّم:

از طرفی روایاتی که صراحتاً دلالت بر نجاست این دو حیوان می‌کنند، دلالت بر نجاست اجزاء این دو حیوان نیز می‌کنند. از طرفی دیگر اجزاء فاقد روح لغةً و عرفاً و شرعاً از اجزاء به حساب می‌آیند (حدائق ج۵ ص۲۰۹). بنابراین، اجزاء فاقد روح از این دو حیوان، نجس است.

logo