1403/10/04
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة/نجاسات/خنزیر/ مرحله چهارم: رجوع به اجماع
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/خنزیر/ مرحله چهارم: رجوع به اجماع
از فقهاء قرن سیزدهم:
۱) مرحوم وحید بهبهانی.
عبارت مصابیح الظلام ج۴ ص۵۰۱: اجمع الاصحاب علی نجاسة غیر المائی منهما .....
۲) مرحوم ملّا مهدی نراقی.
عبارت معتمد الشیعة ص۷۶: لا خلاف فی نجاسة الکلب و الخنزیر .....
۳) مرحوم عاملی.
عبارت مفتاح الکرامة ج۲ ص۱۷: السّادس و السّابع الکلب و الخنزیر اجماعاً .....
۴) مرحوم طباطبایی.
عبارت ریاض ج۲ ص۷۶: و السّادس و السّابع الکلب و الخنزیر البرّیان باجماعنا .....
۵) مرحوم محقّق قمی.
عبارت غنائم ج۱ ص۴۱۰: المبحث السّابع الکلب و الخنزیر غیر المائیّین نجسان عینا و لعابا بالاجماع .....
۶) مرحوم ملّا احمد نراقی.
عبارت مستند الشیعة ج۱ ص۱۸۷: و هما (الکلب و الخنزیر) نجسان عینا و لعابا بل بجمیع اجزائهما حتّی ما لا تحلّه الحیاة بالاجماع المحقّق و المنقول .....
۷) مرحوم صاحب جواهر.
عبارت جواهر ج۵ ص۳۶۶: السّادس و السّابع الکلب و الخنزیر البرّیان و هما نجسان عینا و لعابا ..... للنصوص ..... و للاجماع المحصّل ..... و المنقول فی الخلاف و عن غیره .....
۸) مرحوم کاشف الغطاء.
عبارت شرح طهارت قواعد ص۲۷۰: السّادس و السّابع: الکلب و الخنزیر و هما نجسان کما فی سائر کتب الفقهاء و فی المنتهی و الغنیة و شرح الفاضل و التذکرة ..... نقل الاجماع فیهما .....
نتیجه نهایی بحث در مرحلهی چهارم: نسبت به نجاست خنزیر برّی، اجماع منقول و شهرت محصّله و نسبت به طهارت خنزیر بحری، شهرت محصّله و منقوله وجود دارد.
نکته: نظریّات عامّه.
۱) شافعی و حنبلی وحنفی: خنزیر، نجس است (المجموع فی شرح المهذّب ج۲ ص۵۶۷، منتهی ج۳ ص۲۱۰، مفتاح الکرامة ج۲ ص۱۸، تذکره ج۱ ص۶۶).
۲) مالکی: خنزیر، طاهر است ولی تعبّدا غسل لازم است (همان منبع).
مرحلهی پنجم: رجوع به عقل.
عقل با هر دو صورت آن (عقل حسنی و قبحی، عقل مناطی) فاقد حکم در این مسأله است به همان علّتی که در مسائل سابق بیان شد.
مرحلهی ششم: رجوع به اصل عملی.
دربارهی طهارت و نجاست خنزیر چون دلیل اجتهادی (آیه، روایات، اجماع بنابر حجیّت) وجود دارد، نوبت به اصل عملی عامّ نمیرسد ولی بر فرض عدم دلیل اجتهادی، اصل عملی عامّ نسبت به خود خنزیر وجود ندارد که این اصل دلالت بر طهارت و یا نجاست خنزیر کند ولی نسبت به احکام فرعیّه مربوط به خنزیر (مثل وجوب غسل ید هنگام تماس با خنزیر) اصل عملی عامّ (مثل استصحاب طهارت ملاقی) وجود دارد. امّا اصل عملی خاصّ دربارهی خنزیر، اصل طهارت است.