« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد قادر حیدری فسائی

1403/10/01

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب الطهارة/نجاسات/خنزیر/ مرحله سوّم: رجوع به روایات

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/خنزیر/ مرحله سوّم: رجوع به روایات

جمع عرفی بین طائفه اوّل و روایت چهارم از طائفه دوّم:

ظاهر این است که مراد سائل در فقره‌ی دوّم روایت، سؤال از آب بئر است بعد از اینکه با حبل ساخته شده از شعر خنزیر از آن آب برداشته شده است. امام علیه السّلام با جمله‌ی «لا بأس به» شرب آب این بئر و توضّی با آب این بئر را اجازه فرموده‌اند. مراد سائل، سؤال از آب دلو نیست. بنابراین، جواز شرب آب این بئر و توضّی با آب این بئر منافاتی با نجاست شعر خنزیر ندارد چون ماء البئر طبق نظر حقّ در حکم آب جاری است و آب جاری به مجرّد ملاقات با نجاست، نجس نمی‌شود و در صورت قائل شدن به تنجّس ماء البئر که نظر مشهور بین قدماء است، این روایت حمل بر عدم وصول شعر خزیر به ماء البئر و یا شکّ در وصول شعر خنزیر به ماء البئر و یا طهارت شعر خنزیر می‌شود که از بین این سه حمل، حمل دوّم اولیٰ است با توضیحی که در سابق ارائه شد (حاشیه مرحوم شیخ بهائی بر من لا یحضر ص۹۷).

عبارت مرآة العقول ج۲۲ ص۵۳: و یدلّ ظاهرا امّا علی عدم تنجّس البئر و القلیل او علی عدم نجاسة ما لا تحلّه الحیاة من نجس العین کما ذهب الیه السیّد المرتضی رحمه الله و حَمَلَ المشهور علی ما اذا لم یصل الشعر الی الماء او علی .....

قانون دوّم: ترجیح در فرض عدم امکان جمع عرفی.

مرجّحات طائفه اوّل بر طائفه دوّم عبارتند از: اجماع منقول و شهرت محصّله.

قانون سوّم: تخییر در فرض عدم امکان جمع عرفی و عدم ترجیح.

در مسأله مورد بحث، نوبت به این قانون نمی‌رسد.

logo