« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد قادر حیدری فسائی

1403/09/20

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب الطهارة/نجاسات/خنزیر/ مرحله سوّم: رجوع به روایات

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/خنزیر/ مرحله سوّم: رجوع به روایات

سند چهارم: محمّد بن علی بن بابویه عن ابیه عن سعد بن عبد الله عن محمّد بن الحسین عن حمّاد بن عیسی عن حریز عن ابی الصباح عن ابی عبد الله علیه السّلام.

روایت طبق این سند، صحیحه است چون تمامی رواة امامی و ثقه هستند.

سند پنجم: سند پنجم همان سند چهارم است با این تفاوت که به جای ابی الصباح، ابی سعید باشد.

سند ششم: سند ششم نیز همان سند چهارم است با این تفاوت که به جای ابی الصباح، الحسن النبال باشد.

روایت طبق این دو سند به خاطر جهالت ابی سعید و الحسن النبال، ضعیف است.

سند هفتم: سند هفتم همان سند چهارم است با این تفاوت که به جای محمّد بن الحسین، علی بن اسماعیل باشد.

روایت طبق این سند، صحیحه است.

سند هشتم: سند هشتم همان سند چهارم است با این تفاوت که به جای محمّد بن الحسین، علی بن اسماعیل و به جای ابی الصّباح، ابی سعید باشد.

سند نهم: سند نهم نیز همان سند چهارم است با این تفاوت که به جای محمّد بن الحسین، علی بن اسماعیل و به جای ابی الصباح، الحسن النبال باشد.

روایت طبق این دو سند، ضعیف است به خاطر علّتی که گذشت.

سند دهم: سند دهم همان سند چهارم است با این تفاوت که به جای محمّد بن الحسین، یعقوب بن یزید باشد.

روایت طبق این سند، صحیحه است.

سند یازدهم: سند یازدهم همان سند چهارم است با این تفاوت که به جای محمّد بن الحسین، یعقوب بن یزید و به جای ابی الصباح، ابی سعید باشد.

سند دوازدهم: سند دوازدهم همان سند چهارم است با این تفاوت که به جای محمّد بن الحسین، یعقوب بن یزید و به جای ابی الصباح، الحسن النبال باشد.

روایت طبق این دو سند، ضعیف است به خاطر علّتی که گذشت.

بحث سوّم: درباره‌ی دلالت روایت.

از طرفی کلمه‌ی خنزیر انصراف قطعی به خنزیر برّی دارد. از طرفی دیگر جواز صلوة در ثوبی که خمر و چربی خنزیر به آن اصابت کرده، با توجّه به قرائن خارجیّه دالّه بر لزوم صلوة در ثوب طاهر، دلالت بر طهارت چربی و نتیجتاً خنزیر برّی (و همچنین طهارت خمر) دارد. بنابراین، روایت دلالت بر طهارت خنزیر برّی (و خمر) می‌کند.

روایت چهارم: روایت حسین بن زرارة از ابی عبد الله علیه السّلام.

بحث اوّل: درباره‌ی نسخه‌های روایت.

۱) نسخه‌ی کافی: محمّد بن یحیی عن احمد بن محمّد عن ابن فضّال عن ابن بکیر عن الحسین بن زرارة قال: کنت عند ابی عبد الله علیه السّلام و أبی یسأله عن اللّبن من المیتة و البیضة من المیتة و انفحة المیتة فقال کلّ هذا ذکیّ قال فقلت له فشعر الخنزیر یعمل حبلاً و یستقی به من البئر الّتی یشرب منها او یتوضّأ منها قال لا بأس به. و زاد فیه علیّ بن عقبة و علیّ بن الحسن بن رباط قال: و الشّعر و الصّوف کلّه ذکیّ (کافی طبع اسلامیّه ج۶ ص۲۵۸ و طبع دار الحدیث ج۱۲ ص۲۵۸).

چهار نسخه‌ی دیگر روایت در مبحث میته ذکر شد (تهذیب ج۹ ص۷۵، وافی ج۱۹ ص۹۹، وسائل الشیعة ج۱ ص۱۷۱ و ج۳ ص۵۱۳ و ج۲۴ ص۱۸۰).

logo