1403/09/17
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة/نجاسات/خنزیر/ مرحله سوّم: رجوع به روایات
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/خنزیر/ مرحله سوّم: رجوع به روایات
روایت هشتم: روایت برد اسکاف از ابی عبد الله علیه السّلام.
بحث اوّل: دربارهی نسخههای روایت.
۱) نسخهی تهذیب: عنه (محمّد بن احمد بن یحیی) عن عمران عن ایّوب عن صفوان عن برد الاسکاف قال: سألت ابا عبد الله علیه السّلام عن شعر الخنزیر یعمل به فقال خذ منه فاغسله بالماء حتّی یذهب ثلث الماء و یبقی ثلثاه ثمّ اجعله فی فخّارة جدیدة لیلة باردة فان جمد فلا تعمل به و ان لم یجمد لیس علیه دسم فاعمل به و اغسل یدک اذا مسسته عند کلّ صلوة قلت و وضوءٌ قال لا اغسل یدک کما تمسّ الکلب (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۶ ص۳۸۲).
۲) نسخه وافی: سند و متن روایت در وافی مثل تهذیب است با این تفاوت که در وافی به جای فاغسله بالماء، فأغله بالماء دارد. (وافی، ج۶ ص۲۰۴).
۳) نسخهی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل تهذیب است (وسائل، طبع آل البیت، ج۱۷ ص۲۲۸)
بحث دوّم: دربارهی سند روایت.
نکته الف: مرحوم شیخ طوسی در تهذیب روایت را از محمّد بن احمد بن یحیی نقل فرموده است. سند شیخ به این راوی، در مشیخهی تهذیب ص۷۱ آمده که متعدّد است ولی بعضی از اسناد، صحیح است و صحّت بعض، کفایت میکند.
نکته ب: این روایت، صحیحه است چون تمامی رواة در سند، امامی و ثقه هستند.
بحث سوّم: دربارهی دلالت روایت.
از طرفی کلمهی خنزیر انصراف قطعی به خنزیر برّی دارد. از طرفی دیگر جملهی «اغسل یدک» صیغه امر است و صیغه امر دلالت بر وجوب میکند. پس جملهی «اغسل یدک» دلالت بر وجوب غسل ید میکند که تماس با شعر خنزیر پیدا کرده است و عرف متشرّعه از وجوب غسل ید، نجاست ید و نتیجتاً نجاست شعر و خنزیر میفهمد. بنابراین، روایت دلالت بر نجاست خنزیر برّی میکند.
طائفه دوّم: روایاتی که مدلول آنها، طهارت خنزیر برّی است.
روایت اوّل: روایت زراره از ابی عبد الله علیه السّلام.
بحث اوّل: دربارهی نسخههای روایت.
۱) نسخهی کافی: محمّد بن یحیی عن احمد بن محمّد عن ابن محبوب عن ابن رئاب عن زرارة عن ابی عبد الله علیه السّلام قال: سألته عن الحبل یکون من شعر الخنزیر یستقی به الماء من البئر هل یتوضّأ من ذلک الماء قال لا بأس (کافی طبع اسلامیّه ج۳ ص۶ و طبع دار الحدیث ج۵ ص۲۶).