1403/09/07
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة/نجاسات/خنزیر/ مرحله سوّم: رجوع به روایات
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/خنزیر/ مرحله سوّم: رجوع به روایات
توجّه:
در کافی طبع دار الحدیث ج۶ ص۴۲۰، سؤال دوّم (قال و سألت ابا عبد الله علیه السّلام تا آخر روایت) ذکر نشده است و در تعلیقه ادّعاء شده که روایت در بعضی از نسخ کافی تا ابتداء سؤال دوّم است و همین نسخهای که تا ابتداء سؤال دوّم است را صواب میداند چون خیران الخادم از اصحاب مولا امام جواد و مولا امام هادی علیهما السّلام است نه از اصحاب مولا امام صادق علیه السّلام.
۲) نسخهی تهذیب: و بهذا الاسناد عن محمّد بن یعقوب عن علیّ بن محمّد عن سهل بن زیاد عن خیران الخادم قال: کتبت الی الرّجل أسأله عن الثوب یصیبه الخمر و لحم الخنزیر أ یصلّی فیه ام لا فانّ اصحابنا قد اختلفوا فیه فکتب لا تصلّ فیه فانّه رجس (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۷۹).
توجّه:
روایت در تهذیب ج۲ ص۳۵۸ به این صورت آمده است: سهل بن زیاد عن خیران الخادم قال: کتبت الی الرّجل أسأله عن الثوب یصیبه الخمر و لحم الخنزیر أ یصلّی فیه أم لا فانّ اصحابنا قد اختلفوا فیه فقال بعضهم صلّ فیه فانّ الله انّما حرّم شربها و قال بعضهم لا تصلّ فیه فکتب علیه السّلام لا تصلّ فیه فانّه رجس.
۳) نسخهی استبصار: سند و متن روایت در استبصار، مثل نسخهی اوّل تهذیب است (استبصار، تحقیق خرسان، ج۱ ص۱۸۹).
۴) نسخهی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل کافی طبع اسلامیّه و مثل نسخهی دوّم تهذیب است.
۵) نسخهی وسائل الشیعة: در وسائل طبع آل البیت ج۳ ص۴۱۸ روایت از مرحوم کلینی طبق نسخهی اسلامیّه آمده است. و در ذیل روایت میفرمایند: محمّد بن الحسن باسناده عن سهل بن زیاد و باسناده عن محمّد بن یعقوب مثله.
توجّه:
در وسائل ج۳ ص۴۶۹، روایت از مرحوم کلینی طبق نسخهی اسلامیّه آمده است. و در ذیل روایت میفرمایند: و رواه الشیخ باسناده عن سهل مثله.