1403/08/30
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة/نجاسات/خنزیر/ مرحله سوّم: رجوع به روایات
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/خنزیر/ مرحله سوّم: رجوع به روایات
مرحلهی سوّم: رجوع به روایات.
دربارهی خنزیر، در ابتداء نظر، سه طائفه روایت وجود دارد.
طائفه اوّل: روایاتی که مدلول آنها، نجاست خنزیر برّی است.
روایت اوّل: روایت علیّ بن جعفر از مولا موسی بن جعفر علیهما السّلام.
بحث اوّل: دربارهی نسخههای روایت.
۱) نسخهی کافی: محمّد بن یحیی عن العمرکی بن علیّ عن علیّ بن جعفر عن موسی بن جعفر علیهما السّلام قال: سألته عن الرّجل یصیب ثوبه خنزیر فلم یغسله فذکر ذلک و هو فی صلوته کیف یصنع قال ان کان دخل فی صلوته فلیمض و ان لم یکن دخل فی صلوته فلینضح ما اصاب من ثوبه الّا ان یکون فیه اثر فیغسله. (کافی طبع اسلامیّه ج۳ ص۶۱ و طبع دار الحدیث ج۵ ص۱۸۰).
توجّه:
این روایت با همین متن و همین سند، در مستدرکات مسائل علیّ بن جعفر ص۳۴۸ آمده است و متن روایت با اختلافی قلیل در مسائل علیّ بن جعفر ص۱۱۸ آمده است.
۲) نسخهی تهذیب: أخبرنی الشیخ ایّده الله تعالی عن ابی القاسم جعفر بن محمّد عن محمّد بن یعقوب عن محمّد بن یحیی عن العمرکی بن علیّ عن علیّ بن جعفر عن اخیه موسی بن جعفر علیهما السّلام قال: سألته ..... فیغسله و سألته عن خنزیر شرب من اناءٍ کیف یصنع به قال یغسل سبع مرّات (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۶۱).
توجّه:
ذیل روایت یعنی سألته عن خنزیر تا آخر روایت، با همین سند در مستدرکات مسائل علیّ بن جعفر ص۲۱۳ آمده است و صدر روایت یعنی از ابتداء روایت تا سألته عن خنزیر در مسائل علیّ بن جعفر ص۱۱۸ آمده است.
۳) نسخهی عوالی اللئالی: روی علیّ بن جعفر فی الصّحیح عن اخیه موسی علیه السّلام قال سألته عن خنزیر ..... (عوالی اللئالی ج۳ ص۶۳).
۴) نسخهی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل کافی و تهذیب است (وافی ج۶ ص۲۰۳).
۵) نسخهی وسائل الشیعة: و باسناده (محمّد بن الحسن) عن محمّد بن یعقوب عن محمّد بن یحیی عن العمرکی عن علیّ بن جعفر عن موسی بن جعفر علیهما السّلام فی حدیثٍ قال: و سألته عن خنزیر شرب ..... تا آخر روایت. (وسائل، طبع آل البیت، ج۱ ص۲۲۵).
در حاشیه وسائل آمده است: لم اجده فی الکافی و کذا لم یجده الشیخ بهاء الدّین فی مشرق الشّمسین و قال کانّه اخذه من غیر الکافی من مؤلّفات الکلینی (منه).
توجّه:
مرحوم صاحب وسائل در وسائل ج۳ ص۴۱۷ این روایت را به نحو کامل یعنی صدر و ذیل آن را از مرحوم کلینی نقل میکند و در پایان میفرماید: رواه الشیخ باسناده عن محمّد بن یعقوب مثله و رواه علیّ بن جعفر فی کتابه مثله.
بحث دوّم: دربارهی سند روایت.
نکتهی الف: روایت طبق نسخهی کافی و تهذیب، صحیحه است چون تمامی رواة امامی و ثقه هستند (مرآة العقول ج۱۳ ص۱۷۱، ملاذ الاخیار ج۲ ص۳۷۰).
نکتهی ب: با توجّه به مطالبی که در سابق از صاحب وسائل دربارهی کتاب مسائل علیّ بن جعفر نقل شد، صدر روایت به خاطر نقل صاحب وسائل از کتاب مسائل علیّ بن جعفر، صحیحه است.