« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد قادر حیدری فسائی

1403/08/22

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به اجماع

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به اجماع

از فقهاء قرن دوازدهم:

مرحوم مجلسی دوّم.

این فقیه در ملاذ الاخیار ج۲ ص۳۶۸ و در مرآة العقول ج۱۳ ص۱۶۸ ادّعای عدم خلاف کرده بر اینکه کلب (کلب برّی) نجس است و در بحار الانوار ج۷۷ ص۱۲۱ کلب بحری را طاهر می‌داند.

عبارت ملاذ الاخیار ج۲ ص۳۶۸: لا خلاف بین الاصحاب فی وجوب الغسل بمسّ الکلب و الخنزیر رطبا .....

عبارت مرآة العقول ج۱۳ ص۱۶۸: لا خلاف بین الاصحاب فی وجوب الغسل بمسّ الکلب و الخنزیر رطبا .....

عبارت بحار ج۷۷ ص۱۲۱: ذهب جماعة الی نجاسة کلب الماء و ذهب الاکثر الی الطّهارة و لعلّه اقوی .....

از فقهاء قرن سیزدهم:

مرحوم کاشف الغطاء.

این فقیه در شرح طهارت قواعد ص۲۷۰ اجماع بر نجاست کلب برّی نقل کرده است و فتویٰ به طهارت کلب بحری داده است و در کشف الغطاء ج۲ ص۳۵۷ فتوی به نجاست کلب برّی و طهارت کلب بحری داده است بدون نقل اجما

عبارت شرح طهارت قواعد ص۲۷۰: السّادس و السّابع: الکلب و الخنزیر و هما نجسان کما فی سائر کتب الفقهاء و فی المنتهی و الغنیة و شرح الفاضل و التذکرة ..... نقل الاجماع فیهما ..... و یختصّ الحکم بالبریّین و البحریان طاهران ..... و الاقوی هو القول بالطهارة للاصل .....

عبارت کشف الغطاء ج۲ ص۳۵۷: الثانی و الثالث: الکلب و الخنزیر البرّیان و هما نجسان ..... و البحریان طاهران .....

نتیجه‌ی نهایی بحث در مرحله‌ی چهارم: نسبت به نجاست کلب برّی، اجماع منقول و شهرت محصّله و نسبت به طهارت کلب بحری، شهرت محصّله و منقوله وجود دارد.

نکته: نظریّات عامّه.

۱) شافعی و حنبلی: کلب، نجس است (المجموع فی شرح المهذّب ج۲ ص۵۶۷).

۲) مالکی: کلب، طاهر است ولی تعبّدا غسل لازم است (همان منبع).

۳) حنفی: به ابو حنیفه، نجاست کلب و طهارت کلب اسناد داده شده است (همان منبع، خلاف ج۱ ص۱۷۶، منتهی ج۳ ص۲۱۰، مفتاح الکرامة ج۲ ص۱۸، تذکره ج۱ ص۶۶).

مرحله‌ی پنجم: رجوع به عقل.

عقل با هر دو صورت آن (عقل حسنی و قبحی، عقل مناطی) فاقد حکم در این مسأله است به همان علّتی که در مسائل سابق بیان شد.

logo