1403/08/21
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به اجماع
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به اجماع
۲) مرحوم شهید اوّل.
این فقیه در ذکریٰ ج۱ ص۱۱۳ ادّعای اجماع کرده بر اینکه کلب (کلب برّی) نجس است و در ج۱ ص۱۰۰ و در ج۱ ص۱۱۹ کلب بحری را طاهر میداند و در دروس ج۱ ص۱۲۳ کلب (کلب برّی) را نجس میداند بدون ادّعای اجماع و در بیان ص۹۱ کلب برّی را نجس و کلب بحری را فی وجهٍ طاهر میداند.
عبارت ذکری ج۱ ص۱۱۳: السّادس و السابع: الکلب و الخنزیر و هما نجسان عینا و لعابا اجماعاً .....
عبارت ذکری ج۱ ص۱۰۰: کلب الماء طاهر فی الاصح لعدم فهمه من لفظ الکلب حقیقة .....
عبارت ذکری ج۱ ص۱۱۹: کلب الماء طاهر فی الاقوی حملا للّفظ علی الحقیقة و قیل بالنّجاسة لشمول اللّفظ.
عبارت دروس ج۱ ص۱۲۳: النجاسات عشر: البول ..... و الکلب و الخنزیر و لعابهما و فروعهما .....
عبارت بیان ص۹۱: فی حصرها (النجاسات) و هی عشرة: البول ..... و الکلب و الخنزیر و فروعهما ..... دون کلب الماء و خنزیره فی وجهٍ.
از فقهاء قرن نهم:
۱) مرحوم فاضل مقداد.
این فقیه در التنقیح الرائع ج۱ ص۱۴۲ ادّعای اجماع کرده بر اینکه کلب (کلب برّی) نجس است و در ج۱ ص۱۷۸ کلب بحری را طاهر میداند و در نضد القواعد ص۲۱۱ کلب (کلب برّی) را نجس میداند بدون ادّعای اجما
عبارت التنقیح ج۱ ص۱۴۲: و هی (النجاسات) عشرة: البول ..... و کذا الدّم و الکلب و الخنزیر و الکافر ..... و العشرة المذکورة لا خلاف فیها عندنا .....
عبارت التنقیح ج۱ ص۱۷۸: و یجوز (الصّلوة) فی الخزّ الخالص .....
عبارت نضد القواعد ص۲۱۱: کلّ الحیوان علی الطهارة الّا الکلب و الخنزیر .....
۲) مرحوم ابن فهد حلّی.
این فقیه در الرسائل العشر ص۱۴۶ کلب (کلب برّی) را نجس میداند و در المهذّب ج۱ ص۲۲۴ فتوای مرحوم محقّق به نجاست کلب (کلب برّی) را تأیید میکند و در ج۲ ص۳۴۹ به نحو صریح کلب بحری را طاهر میداند.
عبارت الرسائل العشر ص۱۴۶: و هی (النجاسات) عشرة: البول ..... و الکلب و الخنزیر و الکافر .....
عبارت المهذّب ج۱ ص۲۲۴: و هی (النجاسات) عشرة: البول ..... و الکلب و الخنزیر و الکافر .....
عبارت المهذّب ج۲ ص۳۴۹: کلب الماء طاهر .....
۳) مرحوم صیمری.
این فقیه در تلخیص الخلاف ج۱ ص۵۷ نقل اجماع کرده بر اینکه کلب (کلب برّی) نجس است و در کشف الالتباس ص۴۰۱ کلب (کلب برّی) را نجس میداند بدون نقل اجما
عبارت تلخیص الخلاف ج۱ ص۵۷: قال الشیخ: الکلب نجس العین ..... و علیه اجماع الفرقة و اخبارهم.
عبارت کشف الالتباس ص۴۰۱: الکلب و الخنزیر نجسان .....
از فقهاء قرن دهم:
مرحوم شهید ثانی.
این فقیه در المقاصد العلیه ص۱۴۱ ادّعای اجماع کرده بر اینکه کلب برّی نجس است و فتوی به طهارت کلب بحری داده است و در روض الجنان ج۱ ص۴۳۵ فتوی به نجاست کلب (کلب برّی) داده است بدون ادّعای اجما
عبارت المقاصد العلیه ص۱۴۱: و علی نجاسته (الکلب البرّی) اجماع الامامیّة ..... و احترزنا بالبرّی عن کلب الماء فانّه طاهر .....
عبارت روض الجنان ج۱ ص۴۳۵: انّها (الکلب و الخنزیر و الکافر) نجسة .....
از فقهاء قرن یازدهم:
مرحوم محقّق سبزواری.
این فقیه در ذخیره ج۱ ص۱۵۰ ادّعای عدم خلاف کرده بر اینکه کلب (کلب برّی) نجس است و فتوی به طهارت کلب بحری داده است و در کفایه ج۱ ص۵۹ فتوی به نجاست کلب برّی و طهارت کلب بحری داده است بدون ادّعای عدم خلاف.
عبارت ذخیره ج۱ ص۱۵۰: الکلب و الخنزیر لا خلاف فی نجاستهما بین الطائفة و قد تکرّر نقل اجماعهم علیه ..... و اکثر الاصحاب علی طهارة کلب الماء .....
عبارت کفایه ج۱ ص۵۹: و منها (النجاسات) الکلب و الخنزیر و اجزاؤهما و کلب الماء طاهر علی الاقرب الاشهر.