1403/08/08
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به روایات
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به روایات
جمع عرفی بین طائفه اوّل و روایت سوّم از طائفه دوّم:
الف: طائفه اوّل دلالت بر نجاست کلب برّی میکند و مراد از آب ولوغی در روایت سوّم، آب کرّ و یا زائد بر کرّ است. بنابراین، روایت سوّم منافاتی با نجاست کلب ندارد.
عبارت استبصار ج۱ ص۱۹ به این صورت است: فلیس هذا الخبر منافیا للاخبار الاوّلة لانّ الوجه فی هذا الخبر ان نحمله علی انّه اذا کان الماء کرّا او اکثر منه ...... عبارت مرحوم شیخ در تهذیب ج۱ ص۲۲۶ مثل عبارت مبسوط است ولی عبارت مبسوط، جامع تر است.
عبارت وسائل ج۱ ص۲۲۸ به این صورت است: حکم الکلب هنا محمول علی بلوغ الماء کرّا لما سبق ......
ب: طائفه اوّل دلالت بر نجاست کلب برّی میکند و کلمهی کلب در روایت سوّم از طائفه دوّم حمل بر سبع (غیر کلب و غیر خنزیر) میشود. بنابراین، روایت سوّم منافاتی با نجاست کلب ندارد.
عبارت وسائل ج۱ ص۲۲۸ به این صورت است: قال صاحب القاموس (قاموس ج۱ ص۱۶۶) الکلب کلّ سبع عقور و غلب علی هذا النّابح انتهی. اقول: فیمکن حمله علی السباع غیر الکلب و الخنزیر.
جمع عرفی بین طائفه اوّل و روایت چهارم از طائفه دوّم:
طائفه اوّل دلالت بر نجاست کلب برّی میکند و روایت چهارم از طائفه دوّم حمل بر اصابت بدون رطوبت میشود. بنابراین، نضح ثوب و جواز صلوة در ثوب منافاتی با نجاست کلب ندارد.
عبارت استبصار ج۱ ص۱۹۲ به این صورت است: فهذا الخبر یبیّن انّ حکم الکلب میّتا و حیّا سواء فی نضح الماء علی الثوب الّذی اصابه اذا کان جافّا.
عبارت وافی ج۶ ص۲۰۹ به این صورت است: ینبغی حمل هذا الخبر علی الاصابة جافّا.
قانون دوّم: ترجیح در فرض عدم امکان جمع عرفی.
مرجّحات طائفه اوّل بر طائفه دوّم عبارتند از: اجماع منقول، شهرت محصّله، در مقام تقیّه بودن طائفه دوّم.
عبارت صاحب وسائل دربارهی روایت اوّل از طائفه دوّم در ج۲۴ ص۱۹۸ و دربارهی روایت سوّم از طائفه دوّم در ج۱ ص۲۲۸: حکم الکلب محمول علی التقیّة.
قانون سوّم: تخییر در فرض عدم امکان جمع عرفی و عدم ترجیح.
در مسأله مورد بحث، نوبت به این قانون نمیرسد.