1403/07/29
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به روایات
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به روایات
بحث سوّم: دربارهی دلالت روایت.
از طرفی کلمهی کلب در روایت انصراف قطعی به کلب برّی دارد. از طرفی دیگر جملهی و ان کان اکثر من ذلک فلا بأس بأکله دلالت دارد بر اینکه اکل شخص فقیر از زیت و سمن و لبنی که کلب از آن شرب کرده، جایز است و جواز اکل، لازمهاش طهارت زیت و سمن و لبن و نتیجتاً طهارت کلب است. بنابراین، روایت دلالت بر طهارت کلب نسبت به شخص فقیر دارد. وقتی طهارت برای کلب نسبت به شخص فقیر ثابت شد، طهارت برای کلب نسبت به شخص غنیّ نیز ثابت میشود چون در حکم وضعی مثل طهارت فرقی بین غنیّ و فقیر نیست. بله روایت بین غنیّ و فقیر در جواز اکل از زیت و سمن و لبن فرق گذاشته است. توجّه باشد که کلمهی شرب در روایت قرینه بر عدم انجماد سمن و زیت و لبن است.
روایت سوّم: روایت ابن مسکان از ابی عبد الله علیه السّلام.
بحث اوّل: دربارهی نسخههای روایت.
۱) نسخهی تهذیب: امّا ما رواه الحسین بن سعید عن ابن سنان عن ابن مسکان عن ابی عبد الله علیه السّلام قال: سألته عن الوضوء ممّا ولغ الکلب فیه و السنّور او شرب منه جمل او دابّة او غیر ذلک أ یتوضّأ منه او یغتسل قال نعم الّا ان تجد غیره فتنزّه عنه (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۲۶).
۲) نسخهی استبصار: سند و متن روایت در استبصار، مثل تهذیب است (استبصار ج۱ ص۱۹).
توجّه:
عبارت مرحوم شیخ در استبصار در ذیل روایت به این صورت است: فلیس هذا الخبر منافیا للاخبار الاوّلة لانّ الوجه فی هذا الخبر ان نحمله علی انّه اذا کان الماءکرّا او اکثر منه و الّذی یدلّ علی ذلک ما اخبرنی به الشیخ ......
۳) نسخهی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل تهذیب است (وافی ج۶ ص۲۸).
۴) نسخهی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل تهذیب است (وسائل، طبع آل البیت، ج۱ ص۲۲۸).
توجّه: عبارت مرحوم صاحب وسائل در وسائل در ذیل روایت به این صورت است: اقول: حکم الکلب هنا محمول علی التقیّة او علی بلوغ الماء کرّا لما سبق فی حدیث ابی بصیر و غیره و قال صاحب القاموس الکلب کلّسبع عقور و غلب علی هذا النابح انتهی. اقول: فیمکن حمله علی السباع غیر الکلب و الخنزیر.