« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد قادر حیدری فسائی

1403/07/21

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به روایات

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به روایات

روایت پنجم: روایت ابن ابی یعفور از ابی عبد الله علیه السّلام.

بحث اوّل: درباره‌ی نسخه‌های روایت.

۱) نسخه‌ی علل الشرائع: حدّثنا محمّد بن الحسن رحمه الله قال حدّثنا سعد بن عبد الله عن احمد بن الحسن بن علیّ بن فضّال عن الحسن بن علی عن عبد الله بن بکیر عن عبد الله بن ابی یعفور قال: لاحانی زرارة بن اعین فی نتف الابط ..... فانّ الله تبارک و تعالی لم یخلق خلقا انجس من الکلب و انّ الناصب لنا اهل البیت انجس منه (علل، ج۱ ص۲۹۲).

۲) نسخه‌ی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل علل است (وسائل، طبع آل البیت، ج۱ ص۲۲۰).

توجّه:

در وسائل ج۱ ص۲۲۷ قسمتی از روایت با قسمتی از سند آمده است و در وسائل ج۲ ص۱۳۸ قسمتی از روایت با تمام سند آمده است.

۳) نسخه‌ی هدایة الامّة: در هدایه قسمتی از روایت بدون سند آمده است.

۴) نسخه‌ی بحار الانوار: سند و متن روایت در بحار مثل علل است (بحار، طبع بیروت، ج۷۳ ص۷۱).

توجّه:

در بحار ج۷۷ ص۳۶ قسمتی از روایت با تمام سند آمده است و در بحار ج۷۸ ص۴۷ به همین شکل عمل شده است.

بحث دوّم: درباره‌ی سند روایت.

این روایت بخاطر احمد بن الحسن و الحسن بن علیّ و عبد الله بن بکیر، موثّقه است چون این رواة، ثقه‌ی غیر امامی هستند.

بحث سوّم: درباره‌ی دلالت روایت.

از طرفی کلب انصراف قطعی به کلب برّی دارد. از طرفی دیگر عرف از کلمه‌ی انجس نجاست شرعی می‌فهمد. بنابراین، روایت دلالت بر نجاست کلب برّی می‌کند.

روایت ششم: روایت محمّد بن مسلم از ابی عبد الله علیه السّلام.

بحث اوّل: درباره‌ی نسخه‌های روایت.

۱) نسخه‌ی کافی: حمّاد بن عیسی عن حریز عن محمّد بن مسلم قال: سألت ابا عبد الله علیه السّلام عن الکلب یصیب شیئا من جسد الرّجل قال یغسل المکان الّذی اصابه (کافی طبع اسلامیّه ج۳ ص۶۰ و طبع دار الحدیث ج۵ ص۱۷۹).

۲) نسخه‌ی اوّل تهذیب: ما اخبرنی به الشّیخ ایّده الله تعالی عن احمد بن محمّد عن ابیه عن الحسین بن الحسن بن ابان عن الحسین بن سعید عن حمّاد عن حریز عن محمّد بن مسلم قال: سألت ابا عبد الله علیه السّلام عن الکلب ..... تا آخر متن کافی (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۳).

۳) نسخه‌ی دوّم تهذیب: و بهذا الاسناد عن حمّاد عن حریز عن محمّد بن مسلم قال: سألت ابا عبد الله علیه السّلام عن الکلب یصیب ...... تا آخر متن کافی (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۶۰).

۴) نسخه‌ی سوّم تهذیب: ما اخبرنی به الشّیخ ایّده الله تعالی عن ابی جعفر محمّد بن علیّ عن محمّد بن الحسن عن احمد بن ادریس عن محمّد بن احمد بن یحیی عن علیّ بن اسماعیل عن حمّاد بن عیسی عن حریز قال: سألت ابا عبد الله علیه السّلام عن الکلب یصیب شیئا من جسد الانسان قال ....... تا آخر متن کافی (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۶۲)

۵) نسخه‌ی استبصار: روی الحسین بن سعید عن حمّاد عن حریز عن محمّد بن مسلم قال: سألت ابا عبد الله علیه السلام ....... تا آخر متن کافی (استبصار، تحقیق خرسان، ج۱ ص۹۰).

۶) نسخه‌ی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل کافی و مثل تمام نسخ تهذیب است (وافی ج۶ ص۲۰۱).

۷) نسخه‌ی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل ج۱ ص۲۷۵ مثل نسخه‌ی اوّل تهذیب است و سند و متن روایت در وسائل ج۳ ص۴۱۵ مثل نسخه‌ی دوّم تهذیب است و سند و متن روایت در وسائل ج۳ ص۴۱۶ مثل کافی است و در همین جلد و همین صفحه اشاره به نسخه‌ی سوّم تهذیب نیز شده است.

۸) نسخه‌ی هدایة الامّة: سئل (الصّادق) علیه السّلام عن الکلب ....... تا آخر متن کافی (هدایة ج۱ ص۷۹).

بحث دوّم: درباره‌ی سند روایت.

نکته الف: سند روایت طبق نسخه‌ی کافی به این صورت است: محمّد بن یعقوب عن علیّ بن ابراهیم عن ابیه عن حمّاد بن عیسی عن حریز عن محمّد بن مسلم. روایت طبق این نسخه، صحیحه است.

نکته ب: روایت طبق نسخه‌ی اوّل تهذیب، صحیحه و یا حسنه است و علّت اختلاف در صحّت و حُسن، همان است که در روایت دوّم گفته شد.

نکته ج: مراد از هذا الاسناد در سند روایت طبق نسخه‌ی دوّم تهذیب، الشیخ عن احمد بن محمّد عن ابیه عن محمّد بن الحسن عن احمد بن محمّد عن الحسین بن سعید است. روایت طبق این نسخه نیز صحیحه و یا حسنه است و علّت اختلاف در صحّت و حُسن، احمد بن محمّد بن الحسن بن الولید است (ملاذ الاخیار ج۲ ص۳۶۹).

logo