1403/07/16
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به روایات
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به روایات
بحث دوّم: دربارهی سند روایت.
این روایت، صحیحه و یا حسنه است و علّت اختلاف در صحت و حُسن، احمد بن محمّد بن الحسن بن الولید و حسین بن الحسن بن ابان است. حقّ این است که ابن ابان هم مثل ابن ولید ثقه است. پس روایت، صحیحه خواهد بود (منهج المقال ج۴ ص۲۱۳، الوجیزه ص۶۲، وسائل الشیعة ج۳۰ ص۳۵۱، منتهی المقال ج۳ ص۲۷، تکملة الرّجال ج۱ ص۴۲۰ و شعب المقال ص۱۷۶، بهجة الآمال ج۳ ص۲۵۷، تنقیح المقال ج۲۱ ص۴۰۰ و .....).
بحث سوّم: دربارهی دلالت روایت.
دلالت این روایت بر نجاست کلب مثل دلالت روایت قبل است. جملهی انّما هی من السّباع در روایت، در مقام تعلیل است. مراد از این جمله این است که سنّور، فقط سبع است و لازمهی سبع بودن، نجس بودن نیست. (ملاذ الاخیار ج۲ ص۲۴۶).
روایت سوّم: روایت فضل بن عبد الملک بقباق از ابی عبد الله علیه السّلام.
بحث اوّل: دربارهی نسخههای روایت.
۱) نسخهی تهذیب: و بهذا الاسناد عن حمّاد عن حریز عن الفضل ابی العبّاس قال: سألت ابا عبد الله علیه السّلام عن فضل الهرّة و الشاة و البقرة و الابل و الحمار و الخیل و البغال و الوحش و السّباع فلم اترک شیئا الّا سألته عنه فقال لا بأس به حتّی انتهیت الی الکلب فقال رجس نجس لا تتوضّأ بفضله و اصبب ذلک الماء و اغسله بالتراب اوّل مرّة ثمّ بالماء (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۲۵).
۲) نسخهی استبصار: سند و متن روایت در استبصار مثل تهذیب است (استبصار، تحقیق خرسان، ج۱ ص۱۹).
۳) نسخهی عوالی اللّئالی: روی عن الفضل ابی العباس فی الصحیح قال: سألت ابا عبد الله علیه السّلام عن فضلات الهرّة و ...... فقال لا بأس حتّی انتهیت ...... رجس نجس لا تقربه. (عوالی اللّئالی ج۲ ص۳۱۹).
۴) نسخهی وافی: التهذیب، بهذا الاسناد عن حریز ..... تا آخر سند و متن تهذیب (وافی ج۶ ص۷۳)
۵) نسخهی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل تهذیب است (وسائل، طبع آل البیت، ج۱ ص۲۲۶ و ج۳ ص۴۱۳)
۶) نسخهی الفصول المهمّة: عن الفضل ابی العباس قال: سألت ابا عبد الله علیه السّلام ...... تا آخر متن تهذیب (الفصول ج۲ ص۱۲).