« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد قادر حیدری فسائی

1403/07/15

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به روایات

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به روایات

بحث دوّم: درباره‌ی سند روایت.

نکته الف: مراد از هذا الاسناد در نسخه تهذیب، الشیخ المفید ایّده الله تعالی عن احمد بن محمّد عن ابیه عن محمّد بن الحسن عن احمد بن محمّد است.

نکته ب: این روایت، صحیحه و یا حسنه است و علّت اختلاف در صحّت و حُسن، احمد بن محمّد بن الحسن بن الولید است. حقّ این است که این راوی، ثقه است پس روایت، صحیحه خواهد بود. (تنقیح المقال ج۷ ص۲۴۶).

بحث سوّم: درباره‌ی دلالت روایت.

از طرفی کلمه‌ی کلب در روایت، انصراف قطعی به کلب برّی دارد (تعلیقه آقا جمال خوانساری بر شرح لمعه ص۲۳ و شرح فروع کافی مازندرانی ج۱ ص۴۶۸) از طرفی دیگر فهم متشرّعه از وجوب غسل ثوب به خاطر رطوبت کلب، نجاست کلب است. علاوه بر اینکه استفاده‌ی نجاست از وجوب غسل، اجماعی است (کتاب الطّهارة مرحوم شیخ ج۵ ص۲۲). بنابراین، روایت دلالت می‌کند بر اینکه کلب برّی نجس است.

روایت دوّم: روایت محمّد بن مسلم از ابی عبد الله علیه السّلام.

بحث اوّل: درباره‌ی نسخه‌های روایت.

۱) نسخه‌ی تهذیب: ما اخبرنی به الشیخ ایّده الله تعالی عن احمد بن محمّد عن ابیه محمّد بن الحسن عن الحسین بن الحسن بن ابان عن الحسین بن سعید عن حمّاد عن حریز عن محمّد بن مسلم عن ابی عبد الله علیه السّلام قال: سألته عن الکلب یشرب من الاناء قال اغسل الاناء و عن السنّور قال لا بأس ان یتوضّأ من فضلها انّما هی من السّباع. (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۲۵).

۲) نسخه‌ی استبصار: سند و متن روایت در استبصار مثل تهذیب است (استبصار، تحقیق خرسان، ج۱ ص۱۸)

۳) نسخه‌ی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل تهذیب است (وافی ج۶ ص۷۲).

۴) نسخه‌ی وسائل الشیعه: سند و متن روایت در وسائل مثل تهذیب است (وسائل، طبع آل البیت، ج۱ ص۲۲۷).

توجّه:

در وسائل ج۳ ص۴۱۵ روایت با همین سند نقل شده است ولی متن به این صورت است: قال: سألته عن الکلب یشرب من الاناء قال اغسل الاناء الحدیث.

۵) نسخه‌ی هدایة الامّة: سئل (الصّادق) علیه السّلام عن الکلب یشرب من الاناء قال: اغسل الاناء. (هدایة ج۱ ص۶۸).

logo