« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد قادر حیدری فسائی

1403/07/14

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به آیات

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/کلب/رجوع به آیات

دلیل دوّم:

آیه‌ی مبارکه منحصراً در مقام بیان این است که صید کردن به وسیله‌ی کلب صید، جزء موانع اکل حیوان شکار شده نیست و این مفاد، منافاتی ندارد با اینکه اکل حیوان شکار شده از جهت دیگری مثل نجاست، ممنوع باشد. این آیه نظیر آیه مبارکه فکلوا ممّا غنمتم (سوره‌ی انفال، آیه‌ ۶۹) است با این بیان که اکل غنیمت از جهت غنیمت منافاتی با عدم جواز اکل از جهت دیگر ندارد (بحار الانوار ج۶۲ ص۲۶۷).

برای ادلّه دیگر، رجوع کنید به مشارق الشموس ج۴ ص۱۵۷ و مختلف مرحوم علّامه ج۸ ص۲۷۸ و حاشیه مرحوم حاجّ عبد الحسین لاری بر مکاسب ج۱ ص۲۶۳ و غایة المرام مرحوم صیمری ج۴ ص۹ و مکاسب بیع میرزای نائینی ج۲ ص۴۱۸ و .....

مرحله‌ی سوّم: رجوع به روایات.

درباره‌ی کلب، در ابتداء نظر، سه طائفه روایت وجود دارد.

طائفه اوّل: روایاتی که مدلول آنها، نجاست کلب برّی است.

روایت اوّل: روایت فضل بن عبد الملک بقباق از ابی عبد الله علیه السّلام.

بحث اوّل: درباره‌ی نسخه‌های روایت.

۱) نسخه‌ی تهذیب: و بهذا الاسناد عن الحسین بن سعید عن حمّاد عن حریز عن الفضل ابی العبّاس قال قال ابو عبد الله علیه السّلام اذا اصاب ثوبک من الکلب رطوبة فاغسله و ان مسّه جافّا فاصبب علیه الماء قلت لم صار بهذه المنزلة قال لانّ النبیّ ص امر بقتلها. (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۶۱).

۲) نسخه‌ی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل سند و متن روایت در تهذیب است. (وافی ج۶ ص۲۰۲).

۳) نسخه‌ی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل سند و متن روایت در تهذیب است (وسائل، طبع آل البیت، ج۳ ص۴۱۴).

توجّه:

در وسائل الشیعة ج۱ ص۲۲۵ و ج۳ ص۴۴۱ این روایت با همان سندی که در ج۳ ص۴۱۴ آمده، نقل شده است. ولی متن آن به این صورت است: اذا اصاب ثوبک من الکلب رطوبة فاغسله و ان مسّه جافّا فاصبب علیه الماء الحدیث

۴) نسخه‌ی هدایة الامّة: قال الصّادق علیه السّلام ان اصاب ..... فاصب علیه الماء. (هدایة الامّة ج۱ ص۶۸).

توجّه:

روایت در هدایة الامّة ج۱ ص۳۸۰ به این صورت آمده است: قال الصّادق علیه السّلام اذا ...... فاصبب علیه الماء. و در هدایة الامّة ج۱ ص۳۶۱ روایت به این صورت آمده است: قال الصّادق علیه السّلام ان اصاب ثوبک من الکلب رطوبة فاغسله.

logo