درس خارج فقه استاد قادر حیدریفسائی
1403/02/31
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الطهارة/نجاسات/خون حیوان فاقد نفس سائله/
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/خون حیوان فاقد نفس سائله/
قال المحقّق صاحب العروة: و امّا دم ما لا نفس له فطاهر، کبیراً کان او صغیراً کالسّمک و البقّ و البرغوث.
مقدّمه اوّل: فتوای صاحب عروه.
خون حیوانی که فاقد نفس سائله است، طاهر است. اعمّ از اینکه حیوان، کبیر و یا صغیر باشد. مثل سمک، بقّ و برغوث.
مقدّمه دوّم: تبدیل فتویٰ به سؤال.
آیا خون حیوان فاقد نفس سائله، طاهر است؟
با حفظ این دو مقدّمه، مراحل استنباط حکم خون حیوان فاقد نفس سائله عبارت است از:
مرحلهی اوّل: موضوع شناسی بدوی.
موضوع در سؤال فوق، خون حیوان فاقد نفس سائله است. در این موضوع مرکّب، مفاد خون و حیوان و نفس سائله معلوم است و لذا این موضوع احتیاج به موضوع شناسی ندارد.
مرحلهی دوّم: رجوع به آیات.
آیهی اوّل: آیهی احلّ لکم صید البحر و طعامه (سورهی مائده، آیهی ۹۶)
بحث اوّل: دربارهی مفاد آیه.
مفاد اجمالی آیهی مبارکه این است که در حال احرام، صید دریا و طعام دریا برای شما حلال است.
بحث دوّم: دربارهی کیفیّت استدلال.
در کلمهی صید در آیهی مبارکه دو احتمال است.
الف: مراد از صید، اصطیاد است یعنی مصدر. طبق این احتمال، مفاد آیهی مبارکه این است که در حال احرام، اصطیاد از دریا و اکل طعام دریا جایز است. (مجمع البیان ج۳ ص۳۸۰).
ب: مراد از صید، مصید است یعنی اسم مفعول. طبق این احتمال، مفاد آیهی مبارکه این است که در حال احرام، اکل حیوان صید شدهی از دریا و اکل طعام دریا جایز است (آیات الاحکام، امام خمینی، ص۵۴۱). کلمهی طعامه عطف بر صید شده و عطف ظهور در مغایرت دارد و لذا مراد از صید، طریّ و مراد از طعامه، مملوح است. طریّ یعنی شکارهای تازه. مملوح یعنی حیوانی که قبلاً از دریا شکار شده و بخاطر فاسد نشدن بر آن نمک پاشیدهاند و آن را ذخیره کردهاند.