< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1402/11/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/ملاقات با میته‌ی غیر انسان بدون رطوبت/ رجوع به روایات

 

عملیات سوّم: طائفه سوّم با طائفه چهارم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش اوّل، با طائفه اوّل سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش دوّم، با طائفه دوّم سنجیده می شود.

توضیح و تطبیق: شیئی که ملاقی با میته است، دو صورت دارد.

صورت اوّل: شیئ، ملاقی با میته مرطوب است.

حکم صورت اوّل: بین طائفه سوّم و طائفه چهارم، نسبت عموم و خصوص من وجه است. (چون طائفه سوّم دلالت دارد بر اینکه شیئی که ملاقی با نجس یابس است، مطلقا طاهر است. مطلقا یعنی اعمّ از اینکه نجس یابس، میته و یا غیر میته باشد. و طائفه چهارم دلالت دارد بر اینکه شیئی که ملاقی با میته‌ی مرطوب است، نجس و شیئی که ملاقی با میته‌ی یابس است، طاهر است. مادّه‌ی افتراق طائفه سوّم، ملاقی با عذره‌ی یابس و مادّه‌ی افتراق طائفه چهارم، ملاقی با میته‌ی مرطوب و مادّه‌ی اجتماع این دو طائفه، ملاقی با میته‌ی یابس است). بنابراین، نتیجه‌ی سنجش طائفه سوّم با طائفه چهارم این است که صورت اوّل، نجس است. این نتیجه، با طائفه اوّل سنجیده می‌شود. طائفه اوّل هم دلالت بر نجاست صورت اوّل می‌کند. این نتیجه، با طائفه دوّم سنجیده می‌شود. طائفه دوّم دلالت بر طهارت صورت اوّل می‌کند. بنابراین، درباره‌ی این صورت اوّل، تعارض تحقّق پیدا می‌کند.

صورت دوّم: شیئ، ملاقی با میته‌ی یابس است.

حکم صورت دوّم: بین طائفه سوّم و طائفه چهارم همان طوریکه گفته شد، نسبت عموم و خصوص من وجه است. بنابراین، نتیجه‌ی سنجش طائفه سوّم با طائفه چهارم این است که این صورت دوّم، طاهر است. این نتیجه، با طائفه اوّل سنجیده می‌شود. طائفه اوّل دلالت بر نجاست صورت اوّل می‌کند. بنابراین، در صورت دوّم تعارض تحقّق پیدا می‌کند. این نتیجه، با طائفه دوّم سنجیده می‌شود. طائفه دوّم نیز دلالت بر طهارت صورت دوّم می‌کند. یعنی تعارض به حال خود باقی است.

نمودار عملیّات سوّم:

سنجش طائفه سوّم با طائفه چهارم سنجیدن نتیجه‌ی سنجش اوّل، با طائفه اوّل سنجیدن نتیجه‌ی سنجش دوّم، با طائفه دوّم.

نتیجه‌ی عملیات سوّم:

تعارض طهارت و نجاست در شیئ ملاقی با میته‌ی مرطوب و در شیئ ملاقی با میته‌ی یابس.

توجّه:

اگر گفته شود که طائفه چهارم مربوط به میته نیست، طائفه چهارم از طرف معارضه خارج می‌شود و عملیّات استنباطی بین سه طائفه اوّل انجام می‌گیرد که منحصراً یک عملیات خواهد بود. و آن عملیّات عبارت است از:

سنجیدن طائفه اوّل با طائفه سوّم. سپس سنجیدن نتیجه، با طائفه دوّم.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo