< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1402/11/29

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/ملاقات با میته‌ی غیر انسان بدون رطوبت/ رجوع به روایات

 

عملیّات دوّم: طائفه اوّل با طائفه چهارم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش اوّل، با طائفه سوّم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش دوّم، با طائفه دوّم سنجیده می‌شود.

توضیح و تطبیق: شیئی که ملاقی با میته است، دو صورت دارد.

صورت اوّل: شیئ، ملاقی با میته‌ی مرطوب است.

حکم صورت اوّل: طائفه اوّل، مطلق و طائفه چهارم، مقیّد است. (چون طائفه اوّل دلالت دارد بر اینکه شیئی که ملاقی با میته است، مطلقا نجس است. مطلقا یعنی اعمّ از اینکه میته، مرطوب و یا یابس باشد. و طائفه چهارم دلالت دارد بر اینکه شیئی که ملاقی با میته‌ی مرطوب است، نجس و شیئی که ملاقی با میته‌ی یابس است، طاهر است.). بنابراین، نتیجه‌ی سنجش طائفه اوّل با طائفه چهارم این است که نجاست ملاقی، مقیّد به صورت رطوبت میته است و لذا نتیجه‌ی سنجش طائفه اوّل با طائفه چهارم این است که صورت اوّل، نجس است. این نتیجه، با طائفه سوّم سنجیده می‌شود. طائفه سوّم درباره‌ی صورت اوّل ساکت است. این نتیجه، با طائفه دوّم سنجیده می‌شود. طائفه دوّم دلالت بر طهارت صورت اوّل می‌کند. بنابراین، درباره‌ی این صورت اوّل، تعارض تحقّق پیدا می‌کند.

صورت دوّم: شیئ، ملاقی با میته‌ی یابس است.

حکم صورت دوّم: همان طوریکه گفته شد طائفه اوّل، مطلق و طائفه چهارم، مقیّد است. بنابراین، نتیجه‌ی سنجش طائفه اوّل با طائفه چهارم این است که شیئ ملاقی با میته‌ی مرطوب، نجس و شیئ ملاقی با میته‌ی یابس، طاهر است و لذا نتیجه‌ی سنجش طائفه اوّل با طائفه چهارم این است که صورت دوّم، طاهر است. این نتیجه، با طائفه سوّم سنجیده می‌شود. طائفه سوّم نیز دلالت بر طهارت صورت دوّم می‌کند. این نتیجه‌، با طائفه دوّم سنجیده می‌شود. طائفه دوّم نیز دلالت بر طهارت صورت دوّم می‌کند. بنابراین، حکم این صورت دوّم، طهارت است.

نمودار عملیّات دوّم:

سنجش طائفه اوّل با طائفه چهارم سنجیدن نتیجه‌ی سنجش اوّل، با طائفه سوّم سنجیدن نتیجه‌ی سنجش دوّم، با طائفه دوّم.

نتیجه‌ی عملیّات دوّم:

تعارض طهارت و نجاست در شیئ ملاقی با میته‌ی مرطوب و طهارت شیئ ملاقی با میته‌ی یابس.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo