درس خارج فقه استاد قادر حیدریفسائی
1402/11/24
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/ملاقات با میتهی غیر انسان بدون رطوبت/ رجوع به روایات
۲) نسخهی استبصار: سند و متن روایت در استبصار مثل تهذیب است. (اسبتصار، تحقیق خرسان، ج۱ ص۵۷).
۳) نسخهی عوالی اللئالی: روی عبد الله بن بکیر عن ابی عبد الله علیه السّلام فی الرجل ........ تا آخر متن تهذیب. (عوالی اللئالی ج۴ ص۴۷).
۴) نسخهی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل تهذیب است. (وافی ج۶ ص۱۴۸).
۵) نسخهی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل تهذیب است. (وسائل، طبع آل البیت، ج۱ ص۳۵۱).
بحث دوّم: دربارهی سند روایت.
نکتهی الف: مرحوم شیخ در تهذیب و استبصار روایت را از محمّد بن احمد بن یحیی نقل فرموده است. در سابق گفته شد که سند شیخ به این راوی، صحیح است.
نکتهی ب: این روایت، موثّقه و یا بخاطر وجود عبد الله بن بکیر در سند، موثّق کالصّحیح است. (کشف الاسرار ج۲ ص۳۸۰ و ملاذ الاخیار ج۱ ص۲۱۴).
بحث سوّم: دربارهی دلالت روایت.
روایت دلالت دارد بر اینکه هر شیئی که نجس و یابس است، اعمّ از اینکه میته و یا غیر میته باشد، نجاست آن به غیر سرایت نمیکند. بنابراین، اگر شیئی ملاقات با میته کرد، در صورت یبس ملاقی و میته، شیئ ملاقی طاهر است. (ملاذ الاخیار ج۱ ص۲۱۴ و وافی ج۶ ص۱۴۸ و کشف الاسرار ج۲ ص۳۸۰).