< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1401/09/22

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/بول طیر غیر مأکول اللّحم - رجوع به روایات

عملیّات هفتم: طائفه دوّم با طائفه سوّم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش اوّل (نتیجه‌اش این است که بول حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله، طاهر و بول حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله، نجس است و بول حیوان مأکول اللّحم دارای نفس سائله و بول حیوان غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله مورد تعارض است. حکم بول انواع اربعه‌ی طیر نیز معلوم شد) با طائفه اوّل سنجیده می‌شود. (چون در نتیجه‌ی سنجش اوّل، طهارت بول حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله قطعی است، طائفه اوّل به غیر این بول قید می‌خورد و لذا طائفه اوّل دلالت بر نجاست سه بول دیگر می‌کند. یعنی بول حیوان مأکول اللّحم دارای نفس سائله و بول حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله و بول حیوان غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله) سپس نتیجه‌ی این سنجش دوّم با طائفه چهارم سنجیده می‌شود.

توضیح و تطبیق: بول طیر چهار صورت دارد.

الف: بول طیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. بعد از اینکه طائفه دوّم با طائفه سنجیده شد و نتیجه‌ی آن با طائفه اوّل سنجیده شد، حکم این صورت نجاست می‌شود و بعد از سنجیدن نتیجه با طائفه چهارم، حکم این صورت طهارت می‌شود. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق می‌شود.

ب: بول طیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه حاصله از سنجش طائفه دوّم و سوّم با طائفه اوّل، طهارت این صورت است و طائفه چهارم نیز دلالت بر طهارت این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمی‌شود.

ج: بول طیر غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. حکم این صورت عینا همان حکم صورت الف است با همان توضیحات.

د: بول طیر غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. حکم این صورت نیز عینا همان حکم صورت الف است با همان توضیحات.

توجّه: طائفه دوّم و سوّم و چهارم بواسطه‌ی اطلاق، شامل هر یک از صور اربعه بول طیر می‌شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo