< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1401/09/21

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الطهارة/ نجاسات/ بول طیر غیر مأکول اللّحم - رجوع به روایات

 

از بین این عملیّات دوازده‌گانه، بعضی به تفصیل توضیح داده می‌شود.

عملیّات اوّل: طائفه اوّل با طائفه دوّم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش اوّل (نتیجه‌اش این است که بول حیوان غیر مأکول اللّحم مطلقا ـ دارای نفس سائله و فاقد نفس سائله، طیر و غیر طیر ـ نجس است و بول حیوان مأکول اللّحم مطلقا طاهر است) با طائفه سوّم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش دوّم با طائفه چهارم سنجیده می‌شود.

توضیح و تطبیق: بول چهار صورت دارد.

الف: بول طیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه دوّم، طهارت این صورت است و طائفه سوّم دلالت بر نجاست این صورت می‌کند و طائفه چهارم دلالت بر طهارت این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقق می‌شود.

ب: بول طیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه دوّم، طهارت این صورت است و طائفه سوّم و چهارم نیز دلالت بر طهارت این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمی‌شود.

ج: بول طیر غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه دوّم، نجاست این صورت است و طائفه سوّم نیز دلالت بر نجاست این صورت می‌کند ولی طائفه چهارم دلالت بر طهارت این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق می‌شود.

د: بول طیر غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه دوّم، نجاست این صورت است ولی طائفه سوّم و چهارم دلالت بر طهارت این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق می‌شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo