< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1401/09/13

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/غائط حیوان غیر مأکول اللحم دارای نفس سائله - رجوع به روایات

 

عملیّات سوّم: طائفه دوّم با طائفه سوّم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش اوّل (نتیجه‌اش این است که عذره‌ی حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله، طاهر و عذره‌ی حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله، نجس است و نتیجه‌ی این سنجش موجب تعارض در عذره‌ی حیوان مأکول اللّحم دارای نفس سائله و در عذره‌ی حیوان غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله است) با طائفه اوّل سنجیده می‌شود.

توضیح و تطبیق: عذره‌ی حیوان چهار صورت دارد.

الف: عذره‌ی حیوان مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه دوّم با طائفه سوّم، تعارض در این صورت است و طائفه اوّل متعرّض این صورت نمی‌شود. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق می‌شود و در تعارض، طهارت مقدّم است.

ب: عذره‌ی حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه دوّم با طائفه سوّم، طهارت این صورت است و طائفه اوّل متعرّض این صورت نمی‌شود. بنابراین، در این صورت تعارض محقّق نمی‌شود.

ج: عذره‌ی حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه دوّم با طائفه سوّم، نجاست این صورت است. طائفه اوّل نیز دلالت بر نجاست این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمی‌شود.

د: عذره‌ی حیوان غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه دوّم با طائفه سوّم، موجب تعارض در این صورت است و طائفه اوّل متعرّض این صورت نمی‌شود. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق می‌شود و در تعارض، طهارت مقدّم است.

توجّه مهمّ:

تمام آنچه که تا بحال در نظر سوّم ذکر شد، در صورتی است که مستند نجاست عذره‌ی حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله، روایت سوّم از طائفه اوّل باشد. یعنی روایت حلبی از ابی عبد الله علیه السّلام. امّا اگر مستند، روایت اوّل و دوّم باشد یعنی روایت علیّ بن جعفر از موسی بن جعفر علیهما السّلام، تنها یک عملیّات استنباطی انجام می‌گیرد و آن اینکه، طائفه دوّم با طائفه سوّم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش با طائفه اوّل سنجیده می‌شود. به همان علّتی که ذکر شد.

توضیح و تطبیق این عملیّات همان توضیح و تطبیق عملیّات سوّم است که ذکر شد. فلا نعید.

در پایان، توجّه باشد که شقوقات دیگری نیز قابل طرح است که بخاطر اطاله از ذکر آنها صرف نظر می‌شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo