< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1401/08/11

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/بول حیوان غیر مأکول اللحم دارای نفس سائله/رجوع به روایات

 

عملیّات دهم: طائفه دوّم با طائفه چهارم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش اوّل با طائفه سوّم سنجیده می‌شود. (نتیجه‌ی این سنجش، تعارض در بول حیوان مأکول اللّحم دارای نفس سائله و در بول حیوان غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله و نجاست بول حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله و طهارت بول حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله است). سپس نتیجه‌ی این سنجش دوّم با طائفه اوّل سنجیده می‌شود. در نتیجه‌ی سنجش دوّم چون طهارت بول حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله قطعی است، طائفه اوّل به غیر این بول قید می‌خورد و لذا طائفه اوّل دلالت بر نجاست سه بول دیگر می‌کند. یعنی بول حیوان مأکول اللّحم دارای نفس سائله و بول حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله و بول حیوان غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله.

توضیح و تطبیق: بول حیوان چهار صورت دارد.

الف: بول حیوان مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه‌ی سنجش طائفه دوّم و چهارم با طائفه سوّم، تعارض در این صورت است و لذا اطلاق طائفه اوّل به حال خود باقی می‌ماند و در نتیجه، حکم این صورت، نجاست خواهد شد.

ب: بول حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه‌ی سنجش طائفه دوّم و چهارم با طائفه سوّم، طهارت این صورت است و بخاطر خروج این صورت از طائفه اوّل، طائفه اوّل متعرّض این صورت نمی‌شود و لذا حکم این صورت، طهارت است.

ج: بول حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه‌ی سنجش طائفه دوّم و چهارم با طائفه سوّم، نجاست این صورت است و طائفه اوّل نیز دلالت بر نجاست این صورت می‌کند. بنابراین، حکم این صورت، نجاست است.

د: بول حیوان غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. حکم این صورت عیناً همان حکم صورت الف است با همان توضیحات.

عملیّات یازدهم: طائفه سوّم با طائفه چهارم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش اوّل (نتیجه‌اش این است که بول حیوان مأکول اللّحم طاهر است مطلقا و بول حیوان غیر مأکول اللّحم نجس است مطلقا و بول حیوان فاقد نفس سائله طاهر است مطلقا و بول حیوان دارای نفس سائله نجس است مطلقا) با طائفه اوّل سنجیده می‌شود. (چون در نتیجه‌ی سنجش اوّل، طهارت بول حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله قطعی است، طائفه اوّل به غیر این بول قید می‌خورد و لذا طائفه اوّل دلالت بر نجاست سه بول دیگر می‌کند. یعنی بول حیوان مأکول اللّحم دارای نفس سائله و بول حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله و بول حیوان غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله). سپس نتیجه‌ی این سنجش دوّم با طائفه دوّم سنجیده می‌شود.

توضیح و تطبیق: بول حیوان چهار صورت دارد.

الف: بول حیوان مأکول اللّحم دارای نفس سائله. بعد از اینکه طائفه سوّم با طائفه چهارم سنجیده شد و نتیجه‌ی آن با طائفه اوّل سنجیده شد، حکم این صورت نجاست می‌شود و بعد از سنجیدن نتیجه (نتیجه سنجش طائفه سوّم و چهارم با طائفه اولّ) با طائفه دوّم، حکم این صورت طهارت می‌شود. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق می‌شود و در تعارض، طهارت مقدّم است.

ب: بول حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه سوّم و چهارم با طائفه اوّل، طهارت این صورت است و طائفه دوّم نیز دلالت بر طهارت این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمی‌شود.

ج: بول حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه حاصله از سنجش طائفه سوّم و چهارم با طائفه اوّل، نجاست این صورت است و طائفه دوّم نیز دلالت بر نجاست این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمی‌شود.

د: بول حیوان غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. حکم این صورت عیناً همان حکم صورت ج است با همان توضیحات.

عملیّات دوازدهم: طائفه سوّم با طائفه چهارم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش اوّل با طائفه دوّم سنجیده می‌شود. (نتیجه‌اش همان است که در عملیّات دهم گفته شد). سپس نتیجه‌ی این سنجش دوّم با طائفه اوّل سنجیده می‌شود تا آخر مطالبی که در عملیّات دهم گفته شد. فلا نعید.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo