< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1401/08/09

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/بول حیوان غیر مأکول اللحم دارای نفس سائله/رجوع به روایات

 

عملیّات هفتم: طائفه دوّم با طائفه سوّم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش اوّل (نتیجه‌اش این است که بول حیوان غیر مأکول اللّحم مطلقا ـ دارای نفس سائله و فاقد نفس سائله ـ نجس است و بول حیوان مأکول اللّحم مطلقا طاهر است) با طائفه اوّل سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش دوّم با طائفه چهارم سنجیده می‌شود.

توضیح و تطبیق: بول حیوان چهار صورت دارد.

الف: بول حیوان مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه دوّم با طائفه سوّم، طهارت این صورت است و طائفه اوّل بعد از سنجیدن نتیجه با‌ آن، متعرّض این صورت نیست و طائفه چهارم در صورت وجود مفهوم دلالت بر نجاست این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق می‌شود و در تعارض، طهارت مقدّم است.

ب: بول حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه دوّم با طائفه سوّم، طهارت این صورت است و طائفه اوّل بعد از سنجیدن نتیجه با آن، متعرّض این صورت نیست و طائفه چهارم دلالت بر طهارت این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمی‌شود.

ج: بول حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه دوّم با طائفه سوّم، نجاست این صورت است و طائفه اوّل بعد از سنجیدن نتیجه با آن، دلالت بر نجاست این صورت می‌کند و طائفه چهارم در صورت وجود مفهوم دلالت بر نجاست این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمی‌شود.

د: بول حیوان غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه دوّم با طائفه سوّم، نجاست این صورت است و طائفه اوّل بعد از سنجیدن نتیجه‌ با آن، دلالت بر نجاست این صورت می‌کند و طائفه چهارم دلالت بر طهارت این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق می‌شود و در تعارض، طهارت مقدّم است.

عملیّات هشتم: طائفه دوّم با طائفه سوّم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش اوّل (نتیجه‌اش همان است که در عملیّات هفتم گفته شد) با طائفه چهارم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش دوّم با طائفه اوّل سنجیده می‌شود.

بعد از سنجیدن نتیجه‌ی سنجش اوّل با طائفه چهارم، طهارت بول حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله قطعی است و لذا طائفه اوّل به غیر این بول، قید می‌خورد و در نتیجه، طائفه اوّل دلالت می‌کند بر نجاست غیر این بول. یعنی دلالت می‌کند بر نجاست سه بول دیگر (بول حیوان مأکول اللّحم دارای نفس سائله، بول حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله، بول حیوان غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله). بنابراین، طائفه اوّل متعرّض صورت دوّم (بول حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله) نیست. ولی متعرّض بقیّه صور بول است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo