< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1401/08/08

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/بول حیوان غیر مأکول اللحم دارای نفس سائله/رجوع به روایات

 

عملیّات پنجم: طائفه اوّل با طائفه چهارم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش اوّل (نتیجه‌اش این است که بول حیوان فاقد خون جهنده مطلقا ـ مأکول اللّحم و غیر مأکول اللّحم ـ طاهر است و بول حیوان دارای خون جهنده مطلقا نجس است) با طائفه دوّم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش دوّم با طائفه سوّم سنجیده می‌شود.

توضیح و تطبیق: بول حیوان چهار صورت دارد.

الف: بول حیوان مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه چهارم، نجاست این صورت است و طائفه دوّم در صورت وجود مفهوم دلالت بر طهارت این صورت می‌کند و طائفه سوّم نیز دلالت بر طهارت این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق می‌شود و در تعارض، طهارت مقدّم است.

ب: بول حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه چهارم، طهارت این صورت است و طائفه دوّم در صورت وجود مفهوم دلالت بر طهارت این صورت می‌کند و طائفه سوّم نیز دلالت بر طهارت این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمی‌شود.

ج: بول حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه چهارم، نجاست این صورت است و طائفه دوّم دلالت بر نجاست این صورت می‌کند و طائفه سوّم در صورت وجود مفهوم دلالت بر نجاست این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمی‌شود.

د: بول حیوان غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه‌ حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه چهارم، طهارت این صورت است و طائفه دوّم دلالت بر نجاست این صورت می‌کند و طائفه سوّم در صورت وجود مفهوم دلالت بر نجاست این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق می‌شود و در تعارض، طهارت مقدّم است.

عملیّات ششم: طائفه اوّل با طائفه چهارم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش اوّل (نتیجه‌اش همان است که در عملیّات پنجم گفته شد) با طائفه سوّم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش دوّم با طائفه دوّم سنجیده می‌شود.

نتیجه‌ی حاصله از این عملیّات ششم در صور اربعه‌ی بول، عیناً همان نتیجه حاصله از عملیّات پنجم در صور اربعه‌ی بول است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo