< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1401/08/03

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/بول حیوان غیر مأکول اللحم دارای نفس سائله/رجوع به روایات

 

عملیّات اوّل: طائفه اوّل با طائفه دوّم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش اوّل (نتیجه‌اش این است که بول حیوان غیر مأکول اللّحم مطلقا ـ دارای نفس سائله و فاقد نفس سائله ـ نجس است و در صورت وجود مفهوم برای طائفه دوّم، نتیجه‌اش این است که بول حیوان غیر مأکول اللحم مطلقا نجس و بول حیوان مأکول اللحم مطلقا طاهر است) با طائفه سوّم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش دوّم با طائفه چهارم سنجیده می‌شود.

توضیح و تطبیق: بول حیوان چهار صورت دارد.

الف: بول حیوان مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه دوّم، در صورت وجود مفهوم برای طائفه دوّم، طهارت این صورت است و طائفه سوّم نیز دلالت بر طهارت این صورت می‌کند ولی طائفه چهارم در صورت وجود مفهوم دلالت بر نجاست این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق می‌شود و در تعارض، طهارت مقدّم است.

ب: بول حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه دوّم، در صورت وجود مفهوم برای طائفه دوّم، طهارت این صورت است و طائفه سوّم نیز دلالت بر طهارت این صورت می‌کند و طائفه چهارم نیز دلالت بر طهارت این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمی‌شود.

ج: بول حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه دوّم، نجاست این صورت است. طائفه سوّم نیز در صورت وجود مفهوم، دلالت بر نجاست این صورت می‌کند و طائفه چهارم نیز دلالت بر نجاست این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمی‌شود.

د: بول حیوان غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه دوّم، نجاست این صورت است و طائفه سوّم نیز در صورت وجود مفهوم، دلالت بر نجاست این صورت می‌کند و طائفه چهارم دلالت بر طهارت این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق می‌شود و در تعارض، طهارت مقدّم است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo