< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1401/07/24

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/بول حیوان غیر مأکول اللحم دارای نفس سائله/رجوع به روایات

 

طائفه چهارم: روایاتی که مدلول آنها، نجاست بول حیوان دارای نفس سائله به نحو مطلق است (به نحو مطلق یعنی بول حیوان دارای نفس سائله اعمّ از مأکول اللّحم و غیر مأکول اللّحم).

روایت اوّل: روایت حفص بن غیاث از ابی عبد الله علیه السّلام.

بحث اوّل: درباره‌ی نسخه‌های روایت.

نسخه‌ تهذیب: اخبرنی الشّیخ ایّده الله تعالی عن احمد بن محمّد عن ابیه عن احمد بن ادریس عن محمّد بن احمد بن یحیی عن ابی جعفر عن ابیه عن حفص بن غیاث عن جعفر بن محمّد علیهما السّلام. قال: لایفسد الماء الّا ما کانت له نفس سائلة (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۳۱).

نسخه‌ی استبصار: و بهذا الاسناد عن محمّد بن احمد بن یحیی عن ابی جعفر عن ابیه ........ تا آخر سند و متن تهذیب. (استبصار، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۶).

نسخه وافی: سند و متن روایت در وافی مثل تهذیب است (وافی ج۶ ص۸۷).

نسخه وسائل الشیعة: و عنه (عن محمّد بن الحسن باسناده عن محمّد بن احمد بن یحیی) عن ابی جعفر یعنی احمد بن محمّد بن عیسی عن ابیه عن حفص بن غیاث عن جعفر بن محمّد علیهما السّلام قال ..... تا آخر متن تهذیب. (وسائل، طبع آل البیت، ج۱ ص۲۴۱).

نسخه وسائل الشیعة: و عنه (عن محمّد بن الحسن عن المفید) عن احمد بن محمّد ........ تا آخر سند و متن تهذیب (وسائل، طبع آل البیت، ج۳ ص۴۶۴).

توجّه: در نسخه دوّم وسائل، روایت از امام باقر علیه السّلام نقل شده که محلّ تامّل است.

نسخه الفصول المهمّة: قال (الصّادق) علیه السّلام: لایفسد ..... تا آخر متن تهذیب (فصول ج۲ ص۱۳).

نسخه هدایة الامّة: عن جعفر بن محمّد علیهما السلام قال: لایفسد ...... تا آخر متن تهذیب (هدایه ج۱ ص۷۱ و ص۳۷۴).

نسخه بحار الانوار: الهدایة، لایفسد الماء ..... تا آخر متن تهذیب. (بحار، طبع بیروت ج۷۷ ص۸۱، هدایه شیخ صدوق ص۶۵).

بحث دوّم: درباره‌ی سند روایت.

نکته الف: مراد از ابی جعفر در سند روایت، احمد بن محمّد بن خالد و یا احمد بن محمّد بن عیسی است (رجال بحر العلوم ج۱ ص۳۴۴ و ج۲ ص۱۷، تنقیح المقال ج۸ ص۱۲۰، مشرق الشمسین ص۹۱، درایه شهید ثانی طبع مکتبه مفید ص۱۲۸). چون کنیه هر دو، ابو جعفر است و محمّد بن احمد بن یحیی از هر دو نقل روایت می‌کند و هر دو به توسّط اب از حفص بن غیاث نقل روایت می‌کنند و هر دو، امامی و ثقه هستند. ولی صاحب وسائل در نسخه اوّل وسائل، مراد از ابی جعفر را احمد بن محمّد بن عیسی دانسته است. چون اغلب، مراد همین راوی است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo