درس نهایة الدرایة استاد محمد غیاثی
1402/10/17
بسم الله الرحمن الرحیم
استحقاق عقاب بر فعل یا بر عزم8/تجری12 /احکام قطع40
موضوع: احکام قطع40/تجری12 /استحقاق عقاب بر فعل یا بر عزم8
○ نهایه الدرایه ج۳ص۳۵س۹
- احکام قطع۴۰/ تجرّی۱۲/ استحقاقِ عقاب بر فعل یا بر عزم؟ ۸
الف. محقق حائری یزدی ره :
شرب خمر با التفات به خمر بودنِ آن و با قدرت بر ترک و انجامِ آن، فعلی اختیاری بوده و موجب استحقاق عقاب خواهد بود هر چند مورد اراده اصلی قرار نگرفته است.
ب. اشکال:
مقدمه اول- در مورد مفروض، مایع بودنِ خمر متعلق شوق و اشتیاق است ولی خمر بودنِ آن فقط مورد التفات است.
مقدمه دوم- در مورد مفروض، فاعل اراده جامع را میکند اما خصوصیت (خمر بودن) را اراده نمیکند.
مقدمه سوم- خصوصیت مورد اراده تبعی نیست چرا که جامع و خصوصیت دو فعل مترتب نیستند بلکه در خارج متحد خواهند بود.
مقدمه چهارم- خاص و فرد، مجرای فیض نسبت به عام و کلی خواهند بود. به عبارتی دیگر، خاص و فرد واسطه در عروض وجود برای عام و کلی خواهند بود.
مقدمه پنجم- در مورد مفروض، خصوصیت هر چند مورد اراده عرضی میتواند باشد - بدین معنا که اراده حقیقی جامع، به آن اِسناد داده شود - اما اراده عرضی، مصحّحِ تکلیف نخواهد بود.
ج. پاسخ از اشکال:
مقدمه اول- شوق به امری کلی، تا تخصص نیابد، ارادهای جزئی و محرّکِ عضلاتِ فاعل به سوی انجام فعلی نخواهد بود.
مقدمه دوم- شوق به مایع - از آن جهت که مایع بوده و فاقد خصوصیتی است - شوقی کلی است که موجب تحریک عضلات نخواهد بود.
مقدمه سوم- تخصص یافتن شوقی کلی - که به امری کلی تعلق گرفته است - به خصوصیتی ، تنها با انقداح شوقی دیگر - که به حصهای تخصص یافته به خصوصیتی؛ تعلق گرفته است - در نفس فاعل امکان خواهد داشت.
مقدمه چهارم- پس تخصص یافتنِ شوق به کلی مایع، به خصوصِ حصهی متخصص به خمر بودن، در گرو تعلق شوقی به این حصه خواهد بود.
مقدمه پنجم- مقصود از خمر همان حصه تخصص یافته به خصوصیت خمر بودن است.
مقدمه ششم- پس این حصه (=خمر) مورد شوق و اراده است.
مقدمه هفتم- شوقِ به آن حصه منبعث از شوق به تبرید است.
مقدمه هشتم- اختلاف اغراض و علل غائی، موجب تفاوت در ارادی بودن فعلی که غرض بر آن مترتب میشود نخواهد بود.
د. پاسخی دیگر از اشکال مرحوم آخوند ره:
مقدمه اول- مرحوم آخوند ره بر آن بود که در مفروض بحث تجرّی ، فعلی اختیاری از شخص متجرّی صادر نشده است چرا که شرب خمر مورد اراده بود ولی حاصل نگشت و شرب آب حاصل گشت اما مورد اراده نبود.
مقدمه دوم- در بحث تجرّی، موضوع استحقاق عقاب، هتک حرمت مولا است نه عناوین اولیِ فعل همچون شرب خمر و یا شرب آب.
مقدمه سوم- واقعیت هتک عبارت از " فعلی که مبغوض بودنِ آن احراز شده است " خواهد بود.
مقدمه چهارم- هتک، عنوانی قصدی است.
مقدمه پنجم- عنوان قصدی، فقط متقوّم به قصد است.
مقدمه ششم - احراز مخالف بودن عمل با اراده مولا و مبغوض بودنِ آن، واسطه در قصد هتک خواهد بود.