درس نهایة الدرایة استاد محمد غیاثی
1402/10/04
بسم الله الرحمن الرحیم
استحقاق عقاب بر فعل یا بر عزم 4/تجری 8 /احکام قطع 36
موضوع: احکام قطع 36/تجری 8 /استحقاق عقاب بر فعل یا بر عزم 4
○ نهایه الدرایه ج۳ص۳۳س۱۹
- احکام قطع۳۶/ تجرّی۸/ استحقاقِ عقاب بر فعل یا بر عزم؟ ۴
۱. اشکال: عدم صدور هتک اختیاری از شخص متجرّی در مقام
۲. پاسخ محقق اصفهانی ره: با توجّه به تعلّقِ اراده شخصی به نوشیدن مایع خاص خارجی با اعتقاد به خمر بودنِ آن، تخلّفِ اعتقاد و خطای در تطبیق موجب ارادی نبودنِ آن شرب نمیگردد.
۳. پاسخی دیگر از اشکال:
مقدمه اول- نوشیدنِ مایع خاص خارجی، فعلی خاص است.
مقدمه دوم- در ضمن هر خاصی، حصهای از عام تحقق دارد.
مقدمه سوم- فعل خاص، مورد تعلق اراده به طور اصالی است.
مقدمه چهارم- حصهی عام - که در ضمنِ خاص است - مورد تعلق اراده به طور تَبَعی است.
مقدمه پنجم- شرب خمر، حصهای از عام است که ضمن نوشیدن خاص تحقق داشته و مورد ارادهی تَبَعی قرار گرفته است.
پاسخ مزبور با عنوانِ " لایقال " در حاشیه مرحوم آخوند ره بر فرائد مطرح شده است : " لا يقال: ان ما صدر منه لا محالة يندرج تحت عام يكون تحته ما قصده مثل شرب المائع في المثال ".
۴- نقد پاسخ مزبور:
مقدمه اول- در ضمن هر خاصی، حصهای از عام تحقق دارد.
مقدمه دوم- عام مورد اراده به طور اصالی نیست بلکه مورد اراده به طور تَبَعی است.
مقدمه سوم- اگر شرب کلیِ خمر، حصهای از عام باشد، در ضمن شرب خمری خاص تحقق خواهد داشت.
مقدمه چهارم- خاص مفروض در مقام، شرب آبی خاص است.
مقدمه پنجم- پس آن حصه از عام (یعنی شرب کلی خمر) در ضمنِ این خاص (شربِ این آب) تحقق ندارد.
مقدمه ششم- آن حصه از عام در ضمن خاصی دیگر (شربِ آن خمر به طور مثال) تحقق میتواند یابد.
مقدمه هفتم- اراده تبعی باید منتهی به اراده اصالی شود.
مقدمه هشتم- از آنجا که آن خاص دیگر مورد تعلق اراده به طور اصالی نیست پس آن حصه از عام - که در ضمنِ آن است - مورد تعلق اراده به طور تَبَعی نخواهد بود.
مرحوم آخوند ره در نقدِ پاسخ مزبور در حاشیه فرائد مینویسد : " فانّه يقال: كلاً. كيف يصير العام المتحقق في ضمن خاص مقصوداً فيرى إليه قصده، و اختيارياً بمجرد قصد خاص آخر قصد بخصوصيّته. نعم لو عمد إلى خاص تبعاً للعامّ و صادف غيره من افراده لم يخرج عن اختياره بما هو متحد مع ذاك العام و ان كان بخارج عنه بما هو ذاك الخاصّ ".