« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد لطف‌الله دژکام

1403/07/24

بسم الله الرحمن الرحیم

المختصر النافع/کتاب المیاه /مقدار آب کر از نظر حجم

 

 

موضوع: مقدار آب کر از نظر حجم /کتاب المیاه /المختصر النافع

خلاصه مباحث گذشته:

بحث در مقدار کر از نظر حجم بود. روایات دال بر مقدار آب کر از نظر وزن گذشت و اکنون روایات را از حیث حجم بررسی می کنیم.

1- روایات دال بر میزان کر از نظر حجم

چند روایت هست که حجم کر را 3در 3 در 3 بیان کرده است. در روایت آمده «مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ فِي الْمَجَالِسِ قَالَ رُوِيَ‌ أَنَّ الْكُرَّ هُوَ مَا يَكُونُ ثَلَاثَةَ أَشْبَارٍ طُولًا فِي‌ ثَلَاثَةِ أَشْبَارٍ عَرْضاً فِي ثَلَاثَةِ أَشْبَارٍ عُمْقاً»[1]

در روایت دیگری همین مضمون بیان شده است. در روایت آمده «وَ قَدْ تَقَدَّمَ فِي حَدِيثِ‌ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‌ قُلْتُ وَ مَا الْكُرُّ قَالَ ثَلَاثَةُ أَشْبَارٍ فِي ثَلَاثَةِ أَشْبَار»[2] منظور از «قدم تقدم» روایت «وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْبَرْقِيِّ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَن‌الْمَاءِ الَّذِي لَا يُنَجِّسُهُ شَيْ‌ءٌ فَقَالَ كُرٌّ قُلْتُ وَ مَا الْكُرُّ قَالَ ثَلَاثَةُ أَشْبَارٍ فِي ثَلَاثَةِ أَشْبَارٍ»[3] است.

در ادامه می فرماید«وَ رَوَاهُ الشَّيْخُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْبَرْقِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ وَ رَوَاهُ أَيْضاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ مِثْلَه‌» در بعضی از روایات ابن سنان آمده که مشترک بین عبدالله و محمد است. در بعضی محمد بن سنان و در بعضی عبدالله بن سنان. در تهذیب از عبدالله بن سنان است و سند خدشه ندارد ولی اگر روایت که در بالا آمد از محمد بن سنان باشد سندش نیاز به بررسی دارد.

 


[2] همان.
[3] همان، ص159.
logo