« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد احمد بهشتی

1402/09/12

بسم الله الرحمن الرحیم

استقرار مصلی

محتويات

0.1- بحث قیام

موضوع: استقرار مصلی

در مساله بیست و دوم، راجع به استقرار در حال قرائت و در حال ذکر صحبت کردیم که مصلی باید استقرار داشته باشد.

صاحب عروه بعد بیان وجوب استقرار فرمودند که ... استقرار در همه افعال و اذکار مستحبه هم واجب است.

بحث سر همین اذکار مستحبه است که آیا در اینها هم استقرار واجب است یا نیست.

... مثلا از رکوع بلند می شود و الله اکبر می گوید، آیا وقتی بلند می شود بگوید یا از سجده بلند می شود بگوید یا بعد از رکوع و سجده بیاستد و بنشیند بگوید نه اینکه اینها را بین راه بگوید درست نیست.

... نه به قصد تکبیر رکوع و سجود، بلکه به عنوان ذکر مطلق در بین راه بگوید اشکال ندارد ولی اگر به قصد تکبیر رکوع و سجود گفت فایده ندارد باید اعاده و تکرار کند.

فصل قیام مساله 29

محشین عروه هم سر این مطلب دغدغه دارند که این اذکار مستحبی هم استقرار می خواهد یا نمی خواهد و برخی همراهی ندارند و موافق نیستند.

علامه طباطبایی می فرماید نماز در حال اختیار از کسی قبول و درست است که ثابت و ذو القرار باشد و استقرار داشته باشد، اما اگر در حال اختیار نیست، مثلا سوار کشتی یا هواپیما شده است.

اما در حال اختیار باید استقرار داشته باشد.

در حال قیام و قعود هم استقرار واجب و فرض است و در حال رکوع و سجود هم واجب و فرض است.

در حال وجوب آن چهار مورد، شامل ندب هم می شود که مستحبات را هم شامل می شود که اجماعی است در صورتی که سعه باشد.

اگر بیان شود که عمل مستحب است و چرا باید استقرار داشته باشیم، بیان می کنیم این شرط آن عمل است.

آنوقت اگر با شرط انجام دهی، تحقق پیدا می کند و اگر شرط نباشد، منتفی است.

درست است که مستحب است ولی مستحب مشروط به این شرط است؛ اگر شرط را بیاورد آن مستحب تحقق پیدا می کند و اگر نیاورد، تحقق پیدا نمی کند.

اذا انتفی الشرط انتفی المشروط.

به لحاظ اینکه تحقق آن مشروط مقید به شرط است، انجام می دهد؛ و الا مستحب است و شرطش هم مستحب است ولی بدون شرط، آن تحقق پیدا نمی کند.

این با عدم وجوب منافاتی ندارد.

0.1- بحث قیام

صاحب مستند در مباحث قیام می فرماید ... وجوب استقلال در حال قیام و در حال اختیار به چیزی تکیه ندهد یعنی به دیوار و چیزی تکیه نکند؛ که حتی در کتاب مختلف علامه گفته است اجماعی است.

دلیل این حرف، ما باید تاسی کنیم به معصومین و اجماع منقول و اشتغال ذمه یقینی برائت ذمه یقینی می خواهد و برای اینکه برای اینکه برائت ذمه یقینی پیدا کنیم، باید در حال قیام، استقرار داشته باشیم و اگر استقرار نداشته باشیم، یقین به برائت ذمه پیدا نمی کنم.

دلیل دیگر روایت رسول اکرم است که همانطور که من نماز می خوانم شما باید نماز بخوانید.

پیامبر با استقرار تام نماز می خواند و روایت هم داریم.

اما حلبی در اینجا مخالفت کرده و قبول ندارد که اینطور باشد.

ج 5 مستند ص 40 و ما بعد ص 40.

 

logo