« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد احمد بهشتی

1402/09/11

بسم الله الرحمن الرحیم

بیان یک تعارض

موضوع: بیان یک تعارض

بیان شد که در دو رکعت اول نماز شب، سوره های طوال خوانده شود و بیان شد که در 7 مورد سوره کافرون خوانده شود که یکی از آنها نماز شب است.

اینجا یک تعارض است که بین دو دلیل.

صاحب جواهر گفته تعارض رفع می شود دو رکعت اول را از آن عموم استثنا کنید یعنی عام و خاص است؛ یعنی عام را حمل بر خاص می کنیم.

اینگونه این تعارض را رفع می کنیم.

البته احتمال تخییر هم است.

پس یا تخصیص می زنیم نماز شب را نسبت به آن دلیل یا قائل به تخییر می شویم و تعارض از بین می رود.

جواهر ج 9 ص 414 و 415

در ادامه این بحث مستحبات صاحب جواهر می فرماید ... از مستحبات این است که در هر رکعتی 15 آیه بخوانیم و رکوع و سجود را به اندازه این آیات طول بدهیم.

جلد 9 جواهر ص 417

دلیل آن روایت صحیحه از امام صادق است که رسول اکرم در هر رکعتی 15 آیه می خواند و رکوع به اندازه قیام طول می داد و سجود را به اندازه رکوع طول می داد.

از رکوع و سجود هم که بلند میشد یک اندازه بود.

آدرس وسائل باب 26 حدیث اول.

روایات دیگری هم صاحب جواهر نقل کرده و اکتفا کردیم به همین صحیحه.

سپس صاحب شرائع فرمود که مستحب است که امام، قرائت خودش را به ماموم بشنواند نه اینکه داد بزند.

لزومی ندارد داد بزند همه بشنود و خیلی داد نزند.

وقتی شهادتین در تشهد می دهد مستحب است صدا را برساند.

جواهر ج 9 ص 419

دلیل این مطلب که صدا را برساند اجماع منقول دارد گرچه بتوان گفت محصل و منصوص است.

آدرس همان آدرس است.

در ادامه می فرماید مستحب است که قبل قرائت اعوذ بالله بگوید.

در منتهی و ذکری، بر این مطلب ادعای اجماع شده است.

جلد 9 جواهر ص 420

صورت اعوذ بنابر مشهور این است که اعوذ بالله من الشیطان الرجیم.

جلد 9 جواهر ص 420

بین حمد و سوره هم یک سکته کوتاهی و خفیفی که از یک وقف هم طولانی تر باشد، داشته باشد.

آدرس همان آدرس.

0.1- مساله بیست و دوم

باید در حال قرائت حمد و سوره و در حال قرائت اذکار نماز، ایشان استقرار داشته باشد و کاملا مستقر باشد و هیچ حرکتی نداشته باشد.

اگر در حال قرائت و اذکار خواست مقداری جلو یا عقب برود یا منحنی شود به خاطر مقصودی، اینها را در حال قرائت باید ترک کند و هیج حرکتی نداشته باشد.

تکون خوردن دست یا انگشت پاها حرکت کند، ضرری ندارد ولی بهتر است که همین هم ترک کند و حرکت ندهد.

اگر قهرا یک حرکتی در حال قرائت برای وی پیش آمد و بی اختیار بود، احوط این است که آن قرائت را دوباره تکرار کند.

اصل مساله وجوب استقرار مشخص است که باید باشد.

بحث در این است که در همه افعال و اذکار نماز، این لازم است یا لازم نیست.

 

logo