1402/09/08
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث مستحبات نماز
موضوع: بحث مستحبات نماز
بحث مستحبات نماز، ادامه ای دارد که صاحب جواهر مفصل در این موارد بحث کرده و محدود کرده به همان مطالبی که صاحب شرائع بحث کرده است.
... در نافله های شب، مستحب است که سوره های طولانی خوانده شود و شاهد آن هم این است که در روز قیامت، قرآن تمثل پیدا می کند برابر کسانی که قاری قران بودند و قران به آنها می گویند من همان هستم که شب تو را بیدار نگه داشتم و چشمانت را باز نگه داشتم.
وسائل باب اول حدیث اول
این روایت مفصل است البته.
قران روز قیامت شکایت می کند و قران از هرکس شکایت کند، مورد قبول واقع می شود و تصدیق می شود.
در وصیت و سفارش امام علی به محمد بن حنفیه آمده که حتما باید قران بخوانی.
وسائل باب اول حدیث اول
اگر کسی صد ایه بخواند و شب با آن نماز بگذارد، خدا قنوت یک شب را برای وی ثبت می کند.
اگر کسی دویست آیه بخواند و در نماز نباشد، روز قیامت قران با او محاجه نمی کند و شکایت نمی کند.
اگر کسی پانصد آیه بخواند در یک شبانه روز در نماز روز و شب، خدا در لوح محفوظ یک خرواری از حسنات برای وی می نویسد.
آدرس وسائل باب 62 حدیث اول
در خود قران هم آمده است که آیه 20 روز مزمل که دو بار آمده قرائت کنید.
اینها شواهدی است برای این مطلب راجع استحباب قرائت قران است.
مستحب است در 7 موضع سوره کافرون را بخواند.
جواهر ج 9 ص 412
صاحب جواهر توحید را هم اضافه کرده است؛ هیچ اختلافی هم در آن نیافتاده است.
روایتی که حسن در رتبه صحیح است ... .
در نافله فجر این دو تا سوره بخوان، در دو رکعت نماز ظهر و دو رکعت بعد نماز مغرب می خوانی و دو رکعت اول نماز شب و دو رکعت احرام هم این دو سوره را بخوان و در نماز صبح هم این دو سوره را بخوان و دو رکعت طواف هم این دو سوره را بخوان.
وسائل باب 15 حدیث اول.
صاحب جواهر هم این جمله را هم اضافه می کند که اینکه کدام سوره را اول بخواند جایز است.
مستحب است که اول سوره کافرون بخواند و بعد توحید ولی تفاوتی ندارد.
روایت دیگر هم است که اگر طواف را انجام دادی، در مقام ابراهیم بیا و دو رکعت نماز طواف بخوان و در رکعت اول توحید و رکعت دوم کافرون بخوان.
وسائل باب 71 حدیث سوم.
راجع مواضع سبعه یک روایت نقل کردیم ولی روایات دیگر هم در جواهر و وسائل است.
مرحوم محقق حلی می فرماید توحید سی بار در دو رکعت اول نماز شب بخواند و در رکعات دیگر سور طوال بخواند.
جواهر ج 9 ص 414
این شهرت دارد بین اصحاب و امام صادق هم فرمود ... در دو رکعت اول، شصت توحید بخواند هر رکعت یکی.
وقتی از نماز خارج می شود بین خدا و خودش گناهی نیست.
وسائل باب 54 حدیث دوم.
در روایت دیگری هم راجع نماز امام رضا در راه خراسان همین مطلب آمده است که هر دو رکعت هر رکعت 30 توحید.
وسائل باب 50 حدیث اول.
قرائت طوال در بقیه رکعات نماز شب هم باقی بماند در جلسات بعدی.