1402/09/06
بسم الله الرحمن الرحیم
مساله بیست و یکم
موضوع: مساله بیست و یکم
این مساله راجع مستحبات قرائت است؛ مساله هم مفصل نوشته شده است.
سوره های طولانی را در نماز صبح بخوانید.
سوره های متوسط را در ظهر بخوانید.
... سوره های طولانی را صبح بخوانید و سوره های کوتاه را هم عصر بخوانید و مغرب هم مانند نماز عصر.
سوره های متوسط را هم در ظهر بخوانید؛ عشا را هم مانند ظهر سوره متوسط بخوانید.
نماز مغرب را سوره توحید می خواند.
عشا را هم مانند ظهر می خواند.
صاحب جواهر روایت را ناقص نقل کرده ولی در وسائل کامل آمده است.
... این روایت عیسی بن عبد الله ترجیح دارد هم به صحت سند و هم غیر صحت سند مانند شهرت و اجماع.
علامه طباطبایی در منظومه این را اختیار کرده است.
ج 9 جواهر ص 402
... پیامبر نماز صبح را با این سوره ها می خواند ... و نماز ظهر سوره متوسط می خواند ... و نماز مغرب را با سوره های کوتاه می خواند و نماز عشا را با سوره های متوسط مانند نماز ظهر و عصر می خواند.
آدرس روایات در وسائل باب 48 حدیث اول
... راجع ایام یک سوره خاصی خوانده شود و سزاوار است آن را عمل کنیم مطابق آنچه صاحب شرائع بیان کرده است.
... صبح پنجشنبه و دوشنبه سوره ... بخوانید.
جواهر ج 9 ص 403
ظهور کلام ایشان این است که در هر دو رکعت نماز صبح این سوره را بخوانیم ولی در روایت بین دو رکعت فرق گذاشته است.
از روایت بر می آید در هر دو رکعت آن سوره خوانده نمی شود بلکه در رکعت اول آن سوره خوانده می شود و در رکعت دوم سوره دیگر خوانده می شود.
سوره اول سوره انسان است و سوره دوم سوره غاشیه است.
آدرس روایت وسائل باب 50 حدیث اول
روایت دیگر ... که موید دیگر است.
من روز سه شنبه خدمت امام هادی رسیدم و گفتند دیروز شما را ندیدیم و گفت دوست نداشتم دیروز مسافرت کنم.
هرکس می خواهد از شر روز دوشنبه خلاص شود، در رکعت نماز صبح سوره هل اتی بخواند.
بعد حضرت یک آیه خواند ... .
آدرس روایت مستدرک باب 38 حدیث دوم
از این روایت استفاده نمی شود که هر دو رکعت یک سوره بخوانیم و معلوم نیست اینگونه باشد و باید به روایت قبلی عمل کنیم و کلام محقق هم باید حمل بر همین کنیم که این مخصوص رکعت اول نماز صبح است.
این فرمایش محقق راجع در مورد روز پنجشنبه و دوشنبه بود.
در مغرب و عشا در شب جمعه، سوره جمعه و سوره اعلی بخواند.
آدرس جواهر ج 9 ص 405
دلیل حرف محقق در شرائع، روایت ابی بصیر است.
رکعت اول سوره جمعه و رکعت دوم سوره اعلی بخوانید.
آدرس روایت وسائل باب 49 حدیث دوم
روایت دیگری از بزنطی از امام رضا ... این هم مورد روایت قبل است.
وسائل باب 70 حدیث یازدهم
روایت دیگری از منصور ... در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق ... .
واژه واجب را باید حمل بر مستحب موکد کنیم.
آدرس وسائل باب 49 حدیث هشتم
مورد دیگر از بیانات محقق حلی در شرائع که صاحب جواهر می گوید باید این را ملاک قرار دهیم ... .
در جمعه و ظهرین جمعه، سوره جمعه و منافقین را باید بخوانیم.
آدرس ج 9 جواهر ص 407
... این مطلب شهرت دارد راجع نماز روز جمعه.
برخی گفتند اجماعی است.
هیچ چیزی توقیت نشده در قرائت نماز جز روز جمعه که باید سوره جمعه و منافقین خوانده شود.
وسائل باب 70 حدیث اول
روایت دیگر از سلیمان بن خالد از امام صادق است راجع روز جمعه که ایشان فرمود ... رکعت اول سوره جمعه و رکعت دوم منافقین خوانده شود.
وسائل باب 70 حدیث ششم.
... صاحب شرائع بیان کرده است که برخی گفتند سوره منافقین و جمعه در روز جمعه واجب است ولی این حرف مورد اعتماد نیست.
آدرس جلد 9 جواهر ص 409
صاحب جواهر بالاتر می گوید ما کسی را نیافتیم که در نماز عصر روز جمعه قائل به وجوب شده باشد ولی در مورد ظهر قائل داریم از صدوق روایت شده مربوط به نماز ظهر است و مربوط به نماز عصر نیست.
آدرس جواهر ج 9 ص 409
صاحب جواهر می فرماید ... مستحب است که در نافله های روز، سوره های کوتاه و آهسته بخوانیم.
ولی نافله های شب را بلند و سوره های طولانی بخوانیم.
مطلب محقق در شرائع است که در متن جواهر هم آمده است.
ج 9 جواهر ص 409