« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد عبدالله احمدی‌شاهرودی

1403/09/05

بسم الله الرحمن الرحیم

فصل فی القبله

 

کلام در این بود که کسی که نمیتواند علم به قبله پیدا بکند کما اینکه غالبا همین طور است این باید بره اماراتی که موجب ظن است اونا را تحصیل بکند و اونها زیاد است.

 

یکی از اونها ستاره جدی است حالا نمیدانم این ستاره جدی همان ستاره ی قطبی است یا یک ستاره ی دیگر است اگر اون ستاره ی قطبی باشه فکر میکنم ۴ هزار سال نوری با زمین فاصله داره و نورش خب قطعا باید چندین برابر نور خورشید باشه حتما باید مساحتش هم چند هزار برابر خورشید باشه چون اگر اونقدر نباشه که اصلا دیده نمیشه حالا نمیدانم و الان من هنوز خودم امتحان نکردم ببینم اصلا این ستاره جدی کجاست ، این جدای از اون دب اکبر و دب اصغر هستند یا تو همان مجموعه است، این همان ستاره ی قطبی است یا ستاره دیگر ،الان مستحضر نیستم خیلی ضرورتی هم نداره .

 

خب برای اینکه این مطلب روشن بشه که برای شناخت قبله، ستاره ی جدی کجا باید باشه یه چند تا اصطلاح را مرحوم اقای خویی فرموده اول ما باید توضیح بدیم بعد وارد بحث بشیم

یکی عرض جغرافیایی، یکی طول جغرافیایی.

 

خب بزرگ ترین عرض جغرافیایی اون خطی است که از مغرب به مشرق (خط استوا میشه) زمین را به دو نیم کره ی شمالی و جنوبی تقسیم میکند ،نصف النهار که به این میگن عرض جغرافیایی.

 

طول جغرافیایی اون خطی است که از قطب شمال به قطب جنوب وصل میشه و او کره ی زمین را به دو نیم کره ی شرقی وغربی تقسیم میکند.

 

حالا قدماء قائل بودند که این کره ی زمین یک چهارمش قابل سکونت است سه چهارمش قابل سکونت نیست که مرحوم صاحب حدائق نقل کرده نیم کره جنوبی که اصلا قابل سکونت نیست به خاطر اینکه یا حرارت بیش از حد است یا آب گرفتگی، نیم کره ی شمالی هم اون نصفیش که نزدیک قطب است به خاطر برودت هوا قابل سکونت نیست فقط یک چهارم کره زمین در نیم کره شمالی که به سمت استوا است، این ۹۰ درجه ای که به سمت استوا است اونا قابل سکونت است سه چهارمش قابل سکونت نیست.

 

حالا اقای خویی هم فرموده که این حرف ها را الان کسی قبول نداره چون که قطعا یک کشورهایی در جنوب کره ی زمین زندگی میکنند و یک کشورهایی، ادم هایی در نیم کره شمالی به سمت قطب هستند یعنی بالای ۹۰ درجه، چون حالا در قطب اگر انسان نتواند زندگی بکند، حالا اون هم نمیدانم این ادم های قطبی، اسکیموها، اینا مثلا به شکل انسان هستند همین طور هستند یا به شکل انسان نیستند ،حالا اگر بر فرض اینا به شکل انسان هم نباشند، خب مثلا اونایی که تا قطب ۶۰ درجه فاصله دارند از خط استوا، در ۶۰ درجه خط استوا هستند، در ۷۰ درجه خط استوا هستند، فکر میکنم بعضی از این مناطق روسیه الان همین طور باشه بالای ۴۵ درجه هستند فکر میکنم به نظرم اینا همین طور باشه و خود اصلا گرینویچ فکر میکنم اون یک بخش هایی از لندن قاعدتا باید در نیم کره شمالی اون ربعیش که به قطب متصل است ،اونجا باید باشه، البته اینا بنابر انچه که در جغرافیا و فیزیک و اینا گفتن .

 

ما که قبول نداریم چون همه ی این حرف ها[ من تعجبم چطور اقای خویی تسلم کرده ] مبتنی بر این است که ما کره ی زمین را بتمامه بهش احاطه داشته باشیم، مثلا میگن امریکا نمیدانم حالا ۳۰۰ سال پیش ناشناخته بوده خب الان هم ممکن است یک بخشی از کره زمین ناشناخته باشه ما چمیدانیم شاید مثلا همین کشور های مثل این مناطق سیبری اونایی که در روسیه...، شاید ما که الان میگیم اینا بالای ۶۰ درجه هستند شاید اگر کسی احاطه بر کره زمین داشته باشه بگه نه بی عقل اینا همه زیر ۴۰ درجه هستند، مثل این میماند که الان من مسجد سلماسی را وقتی که این طوری میبینم میگم که مثلا نصف بیشترش فرش قرمز است، ولی اگر مسجد سلماسی دو برابر اینی باشه که هست، نصفش را من نمیبینم، اونی که میبیند، لذا من فکر نمیکنم بشه حرف اقای صاحب حدائق و قدما را ما بتوانیم رد بکنیم.

 

البته این حرف ها را ما نمیگیم نباید هم بگیم چون کلم الناس علی قدر عقولهم در دنیایی که اینقدر مردم بی عقل هستند یعنی اون درس خوانده هاشون بی فکر هستند یعنی اینها را حالیشون نمیشه مسخره میکنند در این دنیا باید بگیم تو راست میگی ،چون عرض کردم اینا یک فهم چیزی میخواد همان طوری که شما ۳۰۰ سال پیش میگفتی یک بخشی از کره زمین ناشناخته بوده،الان هم ممکن است یک بخشی از آن ناشناخته باشه، میگه اقا تو چی داری میگی، ماهواره از بالا ،خب باشه ماهواره از بالا، شما الان مثلا فرض کنید ۱۰۰ کیلو متر میری بالا ،ماهواره اونجاست، خب ممکن است اون هم باز کل کره ی زمین را نشان ندهد ،کی گفته تمام اونهم کره ی زمین را نشان میدهد اینا که به لحاظ عقلی برهان ندارد ،میگه اقا من همش را میبینم، خب خیال میکنی میبینی ،ولی اینا معلوم نیست حالا اگر یک وقتی یک مناظره ای باشه،( ما که هیچ وقت در مناظره شرکت نمیکنیم هر کسی هم در مناظره شرکت کند به نظر من بی عقل است ،مناظره ندارد ادم حرفش را میزند اونا هم حرفشان را بزنند، بله وقتی در مناظره باید شرکت کرد که ناظر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشه یا شخصی از قبل او باشه او حرفش را میزند، مناظره ای که همه ی چیز ها را به سمت او بدهند این معلوم است که فایده نداره، مناظره های الکی زورکی بدرد نمیخورد حالا ولش کن اشتباه کردیم گفتیم)

 

خب این عرض جغرافیایی یعنی فاصله ی اون منطقه تا خط استوا، مثلا عرض جغرافیایی مکه ۲۱ درجه هست حدودا، یعنی فاصلش تا خط استوا ۲۱ درجه است تمام بلاد و شهر ،کشورم ما نداریم اصلا معنا ندارد که بیان بگن اقا قبله ی ایران مثلا ۳۰ درجه انحراف دارد از جنوب ،این کسی که این حرف را بزند این به نظر من دیگه اول بی عقلی است، چون بعد مثلا بگه قبله ی عراق مثلا فرض کنید ۲۵ درجه است، خب میگن بی عقل بصره به اهواز نزدیک تره یا مشهد به اهواز نزدیک تره، ما همیشه شهر داریم تازه شهر هم غلط است روستا و منطقه است ،الان بعضی از شهر ها است بعضی از استان ها هست که فاصله اش به روستا و شهری که به استان بعدی است ۳ دقیقه است با ماشین،ولی با آخر استان خودش ۷ ساعت است، منطقه داریم لذا مثلا باید بگیم اقا عرض جغرافیایی قم ،عرض جغرافیای اهواز این است .

 

خب حالا بلادی که، سرزمین هایی که، طول جغرافیاییشون با مکه یکسان است عرض جغرافیاییشون فرق میکند، اینا اگر عرض جغرافیاییشون کمتر از مکه باشه یعنی زیر ۲۱ درجه باشه یعنی به خط استوا نزدیک تر باشند اینها قبلشون شمال است باید رو به شمال بایستند.

 

ولی اونهایی که طول جغرافیاییشون یکسان است عرض جغرافیاییشون از عرض جغرافیایی مکه بیشتر است یعنی به سمت قطب نزدیک تر هستند از استوا دور تر هستند اینها قبلشون جنوب است.

 

مثل ایران، کل ایران قبله اش جنوب است چون ایران عرض جغرافیاییشون از عرض جغرافیایی مکه بیشتر است چون اینها در واقع میرن به سمت قطب شمال، خب این اگر بخواد رو به کعبه نماز بخواند باید برگرده به سمت جنوب .

 

لذا اینهایی که در نیم کره جنوبی هستند و اینهایی که در نیم کره شمالی هستند ولی عرض جغرافیاییشون زیر ۲۱ درجه است به استوا نزدیک هستند اینها همه قبلشون به سمت شمال است .

 

اونهایی که عرض جغرافیاییشون بیشتر از ۲۱ هستند که دور تر از استوا هستند قطعا به سمت قطب میروند اینها قبلشون همیشه به سمت جنوب است عراق ظاهرا باید کلش به سمت جنوب باشه حالا جنوب غربی و شرقیش را بعد میگیم، ایران همین طور، اگر بخواد یک کشوری یک سرزمینی به استوا نزدیک تر باشه حالا اونا مثلا یک بلادی تو خود عربستان هستند یا تو کشور های دیگه الان من نقشه ی جغرافیایی کره زمین پیشم نیست که ببینم چه کشور هایی است ولی اینکه در این محدوده هستند اینا باز قبلشون میشه شمال، یا اینایی که در نیم کره جنوبی زندگی میکنند، اینایی که در نیم کره جنوبی زندگی میکنند فرقی نمیکند عرض جغرافیاییش کم باشه زیاد باشه به خط استوا دور باشه به قطب جنوب نزدیک باشه چون که مکه در نیم کره شمالی است اینا قبلشون میشه به سمت شمال.

 

اما طول جغرافیایی، طول جغرافیایی اون خطی است که کره زمین را به دو قسم نیم کره شرقی و غربی تقسیم میکند،اون نصف النهار اصلی که از چند تا شهر میگذرد فقط گرینویچ نیست ،ممکن است ۳۰ تا شهر باشه که وقتی این نصف النهار میره بر همه ی اون ۳۰ تا شهر عبور بکند، حالا مثلا چرا محور و معیار را گرینویچ گرفتن چون ظاهرا اونجا امکانات رصد خانه ای ظاهرا محیا تر است و الا شاید مثلا بعضی از مناطق ایران هم باشه که اینا هم روی نصف النهار اصلی هستند که گرینویچ هست، نمیدانم، شاید، قطعا خیلی از کشور ها بعضی مناطقشان اون نصف النهار هستند اون مسلم است منتها الان کدام ها هستند نمیدانم

 

حالا طول جغرافیایی چی میشه؟فاصله ی اون شهر از این نصف النهار طول جغرافیایی است، مکه فکر میکنم حدودا ۳۹ درجه است ۳۹ درجه و ۵۴ دقیقه از ۴۰ درجه یه خورده کمتر است.

 

حالا اون بلادی که عرض جغرافیاییش یکسان است طولش فرق میکند اونایی که طول جغرافیاییش از ۴۰ درجه بیشتر است یعنی دور تر از اون نصف النهاری هستند که از گرینویچ میگذرد اونا قبلشون میشه غرب، چون اونا در شرق مکه واقع میشوند خب اونا بخواهند رو به قبله بایستد رو به غرب می ایستند.

 

اونایی که در نیم کره شرقی هستند طول جغرافیاییشون کمتر است یعنی به اون نصف النهار نزدیک تر هستند از مکه دور تر هستند اونا قبلشون میشه شرق چون مکه در شرق اونها واقع شده .

 

تمام اینایی که در نیم کره غربی هستند و تمام اونهایی که در نیم کره شرقی هستند و طول جغرافیاییشون کمتر از ۴۰ درجه است به خط نصف النهار نزدیک تر هستند اینا قبلشون میشه شرق.

 

حالا یک بلادی هستند که هم طول جغرافیاییش با مکه فرق میکند هم عرض جغرافیاییش با مکه فرق میکند، مثلا طول جغرافیاییش بیشتر از مکه هست به اینور به سمت غرب، عرض جغرافیاییش کمتر از مکه است به استوا نزدیک تر است خب این قبله اش میشه شمال غربی، چون عرضش کمتر است باید رو به شمال بایستد چون طولش بیشتر است باید به غرب بایستد، این کشور ها میشه شمال غربی.

 

کما اینکه بر عکس اگر یک کشوری باشه طول جغرافیاییش کمتر از مکه است عرض جغرافیاییش بیشتر از مکه است این قبله اش میشه جنوب شرقی یعنی چون اون بالا است باید برگرده به سمت جنوب و چون این مکه در شرقش است طول جغرافیایی اون کشور کمتر است این باید متمایل به شرق بایستد.

 

خب دیگه الان با این معیاری که عرض کردم همش به دست امد که مثلا الان ایران فکر میکنم قبله اش باید بشه جنوب غربی به خاطره ی اینکه عرض جغرافیاییش بیشتر است و طول جغرافیاییش هم از مکه بیشتر است، باید بیشتر باشه که بشه غربی و الا میشه شرقی،

 

طول جغرافیایی یعنی فاصله ی او تا نصف النهار ،حالا چند درجه؟

 

مرحوم اقای خویی بعد فرموده و المتحصل مما تقدم للقبله ثمان جهات ۱_نقطه ی شمال ان کان طول البلد متحدا من المکه و عرضه اقل .

 

۲_نقطه ی جنوب ان اتحدا طولا و عرض البلد اکثر.

۳_نقطه ی مشرق ان اتحدا عرضا و طول البلد اقل ،که معلوم شد چون اینا باید برگردن به سمت مشرق.

 

۴_ نقطه ی مغرب ان اتحدا عرضا و طول البلد اکثر

 

۵_بین الجنوب و المغرب اذا زاد البلد طولا و عرضا.

 

۶_ بین الشمال و المشرق اذا نقص البلد طولا و عرضا.

 

۷_ بین الشمال و المغرب اذا کان طول البلد اکثر و عرضه اقل

 

۸_ بین الجنوب و المشرق اذا کان طوله اقل و عرضه اکثر.

 

خب به نظرم اگر ما بتوانیم یک دستگاهی پیدا کنیم که قطب جنوب را و قطب شمال را نشان دهد که اینی که الان قطب نما است واقعا قطب شمال است و درجه ی اون شهر را، طول و عرض جغرافیاییش را هم پیدا کنیم، حالا فکر نمیکنم که کسی بیاد ادعا کند که ما قطب نمایی داریم که دقیق قطب شمال و جنوب را تایید میکند جون اینجا میگذارند میگن این شمال است دقیق قطب شمال است ،خب از کجا؟ نه کسی به قطب شمال رفته، بر فرضم تازه رفته باشه ،این الان از کجا معلوم است؟ میگه اقا قطب نما ،ممکن است یک چیزهایی هوا و چی و چی در این تاثیر گذاشته باشه بله فی الجمله قطب نما قطب جنوب را نشان میده اما واقعا این دقیق قطب شمال است خیلی به نظر من باید بی عقل باشه ادم که یقین پیدا کند این به نظرم باید دو سالش باشه ،بگی اقا صد جا بردن امتحان کردن مگه میشه امتحان کرد اصلا قابل امتحان نیست حتی اگر کسی بره به قطب شمال باز چطوری میتواند بفهمد که این اونجاست، اگر چنین وسیله ای باشه و همچنین یک وسیله ای باشه که عرض جغرافیایی و طول جغرافیایی را دقیق تعیین بکند، این هم باز خودش اول کلام است مگر یک درجه چقدر است شما حساب کن یک زاویه ی قائمه را که ۹۰ درجه است شما اگر بخواید این را درجه درجه خط بکشی اصلا خط ها روی هم میافتد، مگر اون ته زاویه قائمه چند سانت است که شما از اونجا ۹۰ تا خط بخوای خارج بکنی اصلا یک درجه فکر نمیکنم، اصلا من که بعید میدانم حالا مثلا میگه عرض جغرافیایی مثلا مکه ۲۱ درجه و چند دقیقه است این هم واقعا یک وسیله ای است که دقیق نشان میده این را من باور نمیکنم فکر نمیکنم باشه ،طول جغرافیایی هم همین طور، حدودا، یعنی من خیال (میکنم نماز که میخوانی این اقای خویی یک چیزی فهمیده بوده چون دیده اگر بخواد رو به قبله نماز بخوانی فقط در عالم نماز اونهایی که در کعبه هستند و نماز حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) درست است، تازه نماز حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نه اون هم نمیتوانیم، یقین نداریم، چون حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یا مولانا امیر المومنین (علیه السلام) اتفاقا دیدم بعضی از اشکالاتی که ما در محراب کوفه میکردیم دیدم اونا هم کردن ،اولا علم امام (علیه السلام) به اختیار خودش است دلش بخواد میداند دلش بخواد نمیداند، این امیر المومنین (علیه السلام) یا حضرت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله و سلم) که قضاوت میکردند بر طبق بینات و ایمان، خب یه حرف این است که یعنی علم داشتند که این بینه اشتباه میکند یا دروغ میگه، یا قسم میخورد دروغ میگه، اینکه بعید است ،جواب بهترش این است که علم امام (علیه السلام) دست خودش است اذا ارادوا ان یعلموا علموا ،اذا شاءوا ان یعلموا علموا ،وقتی که نمیخواهند بدانند خب ممکن است حضرت الان نمیخواد یداند که جطور بایستد که رو کعبه باشد، میتواند اما نمیخواد ،یا میداند ولکن شاید کعبه ی واقعی قبله نیست، به قول اقای خویی همانی است که عرفا بگن رو به قبله ای، عرفا، که دیگه در ۱۵ درجه قطعا صدق عرفی میکند، خب حضرت وجهی ندارد که بفرماید من رو به کعبه بایستم، مستحب نیست که کسی بگه من دقیق میتوانم رو به کعبه نماز بخوانم، دقیق، مستحب است؟نه، چون وقتی که قبله ی عرفی کافی باشه ما دلیل نداریم که حضرت بخواد ...،

 

مضافا به اینکه چه بسا ممکن است حضرت اراده کرده بداند و رو به کعبه هم مستحب یا واجب است ولی امام (علیه السلام) تقیتا با انحراف نماز میخواند کما اینکه مگر امیر المومنین (علیه السلام) فرمود من فدک را به اولاد حضرت زهرا (سلام الله علیها) برنگرداندم، من مقام را به جای خودش نبردم، تمام کارهای خلاف شرعی که ملعون های غاصبین خلافت انجام دادند من اونا را برنگرداندم، چرا؟چون اگر میخواستم برگردانم تنها میبودم، نافله با جماعت را برنگرداندم ،شاهدش هم این بود که امام مجتبی (علیه السلام) را فرستاد به مسجد یه عده بی عقل میگن امیر المومنین (علیه السلام) رفته بیعت کرده، بی عقل اولا امیر المومنین (علیه السلام) کی رفته کجا رفته؟ثانیا امیر المومنین (علیه السلام) مگر در اون جو قدرت داشت؟ من تعجبم اینا مگر بی عقلیشون چقدر است اگر حضرت راضی بود به خلافت اونها اگر حضرت میخواست بیعت بکند اگر حضرت میخواست شق عصای مسلمین نشه خب چرا اجازه بده که حضرت زهرا (سلام الله علیها) این کار را بکند، چرا بیاد بدن بی بی (سلام الله علیها) را شبانه مخفیانه دفن کند، خب حضرت نرفته به مسجد که اونها امدن خانه را اتش زدند، ما بنا نیست برای رسیدن به اهدافمان دین را وارونه کنیم حضرت بی زار بوده قطعا منفور ترین شخث در نزد امیر المومنین (علیه السلام) اونا بودن، قطعا برائت و تنفر امیر المومنین (علیه السلام) از اونها بیشتر از برائت و تنفر امیر المومنین (علیه السلام) از فرعون ملعون بوده، هر کس در این شک بکند او اصلا مسلمان نیست، اصلا دین نداره، چون اول ظالم، خب قطعا کسی که ظلم بیشتر کرده تنفر انسان بیشتر از اون است کفر اینا هم بیشتر از فرعون بوده ،خیانت اینا بیشتر از فرعون بوده اینها جزء مسلمات دین است، یک روزی ممکن است کسی بگوید نماز صبح دو رکعت نیست ،اینا از نماز صبح دو رکعت است واضح تر است ،خب امیر المومنین (علیه السلام) چون فرمود من این کار ها را نکردم چون تنها میمانم خب جه بسا ممکن است در محراب کوفه حضرت میدانسته که این محراب الان قبله ی صد درصدی نیست ،الان شما حساب کن یک کسی بخواد بره روستایی اگر بخواد اداب و رسوم روستا را بهم بریزد بر علیه او شورش میکنند احتمالش را که ما میدیم، اگه کسی بگه احتمالش را نمیدم، میگه تو فصل ناطقیت را نداری واقعا تو تکلیف نداری ،اصلا احتمالش را ما میدیم خب چطور با این احتمالات انسان میتواند بگوید من یقین دارم که قبله این است، لذا عرض کردیم فعل امام (علیه السلام) برای ما حجت نیست، ما نمیتوانیم بگیم امیر المومنین (علیه السلام) این کار را کرده ما هم این کار را کردیم ،چون ما دلیلی نداریم، شاید فعل او قضیه فی واقعه شاید یک خصوصیتی داشته، تازه حتی برای ما حجت هم باشه علم اور که نیست، حالا کسی بگه نه در سیره عقلا حجت است ،خب باشه ،علم اور نیست ،میشه مثل خبر ثقه، مگر اقا موسی بن جعفر (علیه السلام) نبود که به علی بن یقطین دستور داد تو وضو بگیر عین وضوی سنی ها ،تعجب کرد گفت من میدانم این وضوی شیعه نیست ولی دستور امام (علیه السلام) است ،بعد معلوم شد که سعایت کردند برای مرحوم علی بن یقطین ،ملعون هارون از اون سوراخ این را تحت نظر داشت، شرایطی که وضعی که بوده اصلا در هیچ شرایطی در هیچ وضعیتی ...،در طول دوران پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) حضرت زهرا (سلام الله علیها) بیرون نیامده،ولی امیر المومنین (علیه السلام) حضرت زهرا (سلام الله علیها) را سوار بر مرکب بکند تو خانه های انصار دور بده، بعد معاویه ولد الزنای ملعون، حضرت را هتک بکند که تو کارت این بوده که همسرت را جلوی خانه ی انصار بردی،اصلا بغض و کینه ای که معلوم میشه،خیانتی که اینها کردند ،خدا رحمتش بکند علامه امینی را واقعا به قول ایشون ما با کی کنار بیایم چه دستوری داریم کنار بیایم اگر کنار امدنی بود امیر المومنین (علیه السلام) کنار میامد،واقعا اصلا کسی که تاریخ را مسلمات تاریخ را،اونهایی که نقلش معلوم نیست که نه، مسلمات تاریخ را کسی که نگاه بکند مطمئن میشه که این رویه مرضی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیست.

 

حالا این ستاره ی جدی جاش کجاست؟ من خیال میکنم بهترین راه همانی است که آقای خویی فرموده که باید وقتی که این ستاره هست ،حالا این ستاره شب ها ظاهرا هیچ وقت افول نمیکند، بعضی کلمات دیدم داره ۲۴ ساعت این ستاره هست، ۲۴ ساعت هست و نورشم دیده میشه، این را نمیدانم الان برید بیرون از قم الان این ستاره دیده میشه؟ من که اصلا تا به حال امتحان نکردم فکر نیمکنم ،حالا اقای تبریزی هم ما در خدمتش بودیم شب و روز ،همش به خورشید...، گفتم اقا کجا این قبله است گفت نه نه این قبله است ،

 

ولی حالا بهترین راهش همین است که بره در کعبه تو مسجد الحرام اونجا این ستاره را امتحان بکند به ۴ ضلع کعبه بایستد ببیند این ستاره کجا واقع میشه بعد بر همان اساس کشور هایی که پشت سرش واقع میشوند که قبله اش به سمت شرق میشه به سمت جنوب و شمال و غرب میشه...، غیر از او راهی که انسان مطمئن بشه نمیدانم میتواند پیدا کند یا نه ولی راهش همان است .

 

و منها ستاره سهیل این را باز چکار کنیم سهیل را دیگه ولش کن ستاره سهیل که میگن پیداش نیست دیده نمیشه .

 

و منها الشمس اقای خویی یک راه یقینی برای کعبه برای قبله بیان فرموده اون این است که دو روز در سال خورشید درست بالای کعبه است که اصلا سایه ندارد در هر جای دنیا رو به رو خورشید بایستی رو به کعبه ایستادی ،الان دیگه خیلی راحت است چون تلوزیون و رسانه ها و اینها یک روزش را فکر میکنم ۷ خرداد است ایشون نوشته دومیش ۲۴ تیر ، حالا نمیدانم که اولا اقای خویی رو به خورشید هم بایستی یقین نداری که روبه قبله هستی ،مگر اون قبله ای که خودش گفته، قبله یعنی عرفا رو به قبله ای که مثلا تا ۲۶ درجه انحراف، و الا اگر بخواد دقیق رو به کعبه بایستد چون الان رو به خورشید ایستادن هم ،الان ادم مثلا یه ذره خودش را تکان دهد میگه رو به خورشید نیستم ؟میگه چرا

(سوال سائل:

جواب:هر چقدر بشه دقیق دقیق ،فکر نمیکنم اون کعبه ای که دیگه صد در صد، این کعبه،مثلا این بالای بینی ،این وسط پیشانی، این را بعید میدانم،حالا اقای خویی که لازم نمیداند ولی این را بعید میدانم بشه چون من این را چند دفعه را امتحان کردم)

بعد خودش هم مثلا میگن ۱:۶ دقیقه خب چند ثانیه هم داره دیگه حتما چون خورشید وقتی که حرکت میکند خب ثانیه ای است مثلا ممکن است ۲۰ ثانیه بگذرد این به اندازه ی یک درجه از بالای کعبه منحرف شود، چون دقیق که ثانیه هاش هم تعیین بکنند و در همان ثانیه، چون ثانیه تا بری نگاه کنی به خورشید خودت را درست کنی ثانیه چیز شده این فکر نمیکنم که کسی بتواند اون قبله ی دقیق دقیق را ، بعید میدانم بتواند این را پیدا بکند)

 

و منها الشمس لاهل العراق اذا زالت عن الانف ...

دیگه اینهایی که مرحوم صاحب عروه ذکر کرده دیگه فکر میکنم این مشرق ،

 

محرابی که صلی فیه المعصوم ،اونم که گفتیم اصلا ممکن نیست که انسان از محراب امام معصوم یقین پیدا بکند ،

 

قبر امام معصوم ،از اون هم ممکن نیست یقین به قبله پیدا بکند چون حضرت که داخل قبر تشریف بردن پیکر پدر بزرگوارشان را دفن کردند چه بسا ممکن است با این خاک و برجستگی که روی قبر هست چند درجه اختلاف داشته باشه حضرت او را عمدا ایجاد بکند، خب ممکن است مولانا امیر المومنین (علیه السلام) بدن مطهر حضرت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله و سلم) را که دفن میکرده خود حضرت مطمئن بوده، یقین داشته که این مثلا ۱۰ درجه با قبله انحراف دارد ولی وقتی که همین مقدار بیشتر واجب نباشه، حتی مستحب نباشه خب چه اشکال داره ،

 

قبله ی مسلمین در صلاه و قبور، اینا هم که الان وقتی که میری به قبرستان های مسلمان ها حالا اون داخل که دیده نمیشه ولی روی قبرها را که میبینی حتی همان قبرستان های قدیمی هم، این قبر میبینی با این قبر ۱۰ درجه اون میبینی به سمت غرب است این به سمت شرق است بعد قبر هایی که اون زمان خاکی بوده معمولا خب به مرور زمان این خاک ها بارون میاد شسته میشه .

 

بله این مطلب است اقا بیشتر از این دیگه ما چکار کنیم دیگه همین مقدار اینا جزء اسباب است چاره ای دیگه نیست.

 

یکیش هم همین قبله نماها است که این قبله نماها تا چقدر درست است نمیدانم، اصلا همین قبله نماها خودش ۱۰ تا قبله نما را میاری توی مسجد این ۱۰ تا قبله نما باز میبینی که هر کدام ۸ درجه انحراف داره.

 

تعيين دقیق قبله عرض کردم غیر کار ائمه معصومین (علیهم السلام) ،کار انبیاء هم نیست چون انبیاء علم غیبشون این طوری نیست، انبیاء که علم حضرت امیر المومنین (علیه السلام) ندارند ،لو کنت بین موسی و خضر لاخبرتهما و انی اعلم منهما ،شاید علم خضرت موسی در مقابل علم امیر المومنین (علیه السلام) مثل مسجد سلماسی باشه با کل کشور ایران اگر حضرت نفرماید قیاست اشتباه است بگو مسجد سلماسی با کل دنیا ،اصلا اونا در مقابل ائمه (علیهم السلام) علم نداشتند اینا فقط کار ۱۴ معصوم است

و للکلام تتمه ان شاء الله فردا

 

logo