< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1402/03/06

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: رابطه مقاصدالشریعه با ایمان و عمل صالح

 

در مقاصد الشریعه عمل صالح مهم است که با عمل صالح مقاصدشریعه فهمیده می شود.

﴿مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‌ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ﴾[1]

جزا به آنان داده می شود که صبر کنند بر فعل الهی ؛ وبالاتراز عملشان پاداش داده می شوند.

باید دید نتیجه مقاصد الشریعه به عمل صالح برمی گردد یا نه که اگر این بود مقصد شریعت است والا فلا.

اول باید ایمان محکم شود (وهو مومن).

آدمی زاد عمده بر روی اندیشه بر می گردد وباید اصل ایمان درست شود وبقیه چیزها روی آن بنا می شود. قابلیت تفکر وتخیلی که انسانی دارد که می تواند محالات را وعدم های مطلق را تصور وفرض کند.

مرحوم شیخ جلال ایت الهی از راه منطق که رفع کل شیء نقیضه ،نقیض وجودکلی عدم محض می شود ووقتی عدم محض نیست باید وجود کلی را قبول کنیم.

بزرگترین چیزی که خداوند خلق کرده است ذهن واندیشه انسانی است که بی حد ومرز است.

آیت الله جوادی آملی :

امام على عليه السلام : كُلُّ وِعاءٍ يَضيقُ بِما جُعِلَ فيهِ إلاّ وِعاءَ العِلمِ فَإنَّهُ يَتَّسِعُ ؛[2]

امام على عليه السلام :گنجايش هر ظرفى با آنچه در آن نهند ، تنگ مى شود ، جز ظرف دانش كه [هر چه در آن نهند] گسترش مى يابد .

واین علم است که در اندیشه انسانی قرار می گیرد و ظرف علم ذهن واندیشه انسانی است وبه قول صحیح قلب انسان است.

البته شبهه ای است که علم توحید وخدا شناسی هم جزء علوم است،ایا ذهن وقلب انسانی می تواند آن را به طور کامل فهم ودریافت کند؟

باید گفت که خیر.

اللهم ارنی الاشیاء کماهی

یعنی در دعا هست که می توان همه چیز را آن گونه که هست شناخت.

بله وقتی چیزی را شناختی حدی از آن را می شناسی که بعدش می گویی شاید اندیشه ای بالاتر هم باشد وشناختی بالاتر هم باشد. واین هم نوعی بی حدی وحصری اندیشه است که فوق اندیشه وشناخت خود را احتمالش را می دهد.

در واقع به معنا بر می گردد که فوق کل معنا معنایی آخر هست.

لفظ محدودیت دارد ولی معنا نامحدود می شود.ومعناها متعدد است وکار ذهن است که آنان را بشناسد.

هر معنایی از جایی صادر شده است گاه از یک عامی وگاه از یک عالم وگاه از خداوند معنایی صادر می شود.

روایاتی که در باره نماز جماعت است ویا در باره الحمد لله کماهو اهله توسعه ی وجود انسانی است که می گوید ما بیشتر را نمی دانیم وبقیه اش پیش خداست. الیه راجعون دارد موجودی فرازمانی وفرامکانی درست می کند.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo