« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد مهدی احدی‌

1404/02/10

بسم الله الرحمن الرحیم

فی احکام الحائض - مساله 29 و 30

 

موضوع: فی احکام الحائض - مساله 29 و 30

مسئله بیست و نهم : از نظر فقها آب غسله زوجه و امه برگردن زوج و مولا است علی الاقوی

سوال: چرا سید علی الاقوی فرمود و فتوا نداد و دلیل علی الاقوی چیست ؟

بعضی از ادله به حسب ظاهر عام است یعنی جمیع امور مالیه را شامل می‌شود و آنچه امور مالیه‌ای که مربوط به معیشت و چه مسائل مربوط به آخرت است و غسل و طهارت یک امر اخروی است مثال برای ظاهر ادله آیه ۱۹ نساء که عاشروهن بالمعروف است که عام است هم امر معیشت و هم آخرت را شامل می شود و از طرفی دیگر برخی از فقها فرمودند طهارت و نظافت از موضوعات معیشت است و غسل به عنوان اینکه از حدث اکبر پاک می کند از قبیل امور معیشت است لذا مخارج ان بر عهده شوهر است جمع بین ظاهر ادله که عام است که هم شامل معیشت و معاد می شود و بین نظریه عده‌ای که غسل از امور معیشت است این است که علی الاقوی مخارج غسل به عهده شوهر است

در احکام هشتم از محرمات وطی در باب حیض سید ره مطلبی فرمودند که این علی الاقوی را تایید می‌کند آنجا فرمودند اگر در ماه رمضان با زن خود نزدیکی کند در زمان حیض کفاره بر عهده مرد است و لو اینکه خود زن قبول کند و مایل باشد خود این مطلب قرینه است که مخارج علی الاقوی بر عهده شوهر است و نباید قاعده اشتراک را جاری کرد

اشکال : نفقه زن بر مرد واجب است و امور مربوط به معاد مثل وضو و غسل از مصادیق نفقه نیست چون از مصادیق نفقه معیشت است مثل لباس و غذا و آب و مسکن لذا چطور شما می‌گویید علی الاقوی پول آب غسل زن را باید مرد بدهد در حالی که قبلاً گفتید پول غسل جز نفقه نیست

جواب : هزینه حمام از نفقه واجب است با اینکه حمام هم برای نظافت و هم امور معاد است و یک مفهوم عامی دارد و به این اعتبار هم پول غسل را شوهر باید بدهد

مساله سی ام : اگرتیمم بدل از غسل کرد و بعد محدث به حدث اصغر شد تیمم باطل نیست بلکه طهارت ترابیه باقی است تا زمانی که متمکن از غسل شود تحقیق در مساله محتاج این بحث است که آیا حدث اصغر مبطل تیمم هست یا نه ؟ دو قول می باشد

قول اول : مشهور فقها که مبطل تیمم است و باید تیمم را اعاده کند اگر آب نبود چون تیمم رافع حدث نیست بلکه اباحه می آورد یعنی می توان با آن نماز خواند مثل شیخ طوسی ره و محقق کرکی ره درجامع المقاصد و جناب علامه ره در مختلف دلیل بطلان تیمم را ذکر کرد و اینطور گفت چون وقتی آب برای غسل پیدا شد واجب است غسل کند که معلوم می شود تیمم رافع حدث نیست و حدث جنابت باقی است

قول دوم : که تیمم بدل از غسل با ایجاد حدث اصغر باطل نمی شود و سید ره هم این نظر را دارند لذا باید وضو بگیرد در صورتی که آب به قدر وضو دارد ، مرحوم سید مرتضی و فاضل هندی و مرحوم بحرانی و .... این نظر را دارند

نظر استاد : ما این بحث را مفصل در غسل جنابت مطرح کردیم و ما قول اول را انتخاب می کنیم ولی احتیاط مستحب این است که هم تیمم و هم وضو بگیرد

logo