1404/01/23
بسم الله الرحمن الرحیم
فی احکام الحائض
موضوع: فی احکام الحائض
اگر کسی عالم به حکم حرمت وطی حائض و هم موضوع که می دانست زن او حیض است ، بود اما جاهل به وجوب کفاره وطی در زمان حیض بود مرحوم سید ره فرمودند اشکالی نیست که کفاره بر او ثابت است بخاطر اطلاق ادله که روایاتی که کفاره را واجب می داند یا آیه فاعتزلوا النساء مطلق هستند و شامل می شود شخص جاهل به وجوب کفاره را ، اغلب مردم گرفتار همین مساله هستند که همه می دانند وطی حائض گناه کبیره است اما وجوب کفاره را نمی دانند
مساله ششم : منظور از اول و وسط و آخر حیض چیست ؟ منظور ثلث است یعنی ثلث اول و ثلث دوم و ثلث آخر است مثلا اگر عده شش روز است ثلث اول دو روز و ثلث دوم روز چهارم و ثلث سوم روز پنجم و ششم است یا اگر عده هفت روز بود که ثلث اول دو روز و یک سوم از روز بعد و همینطور تا آخر
علت تقسیم بندی فوق : این است که اقل حیض سه روز است
مساله هفتم : آیا در زمان حیض اگر از دبر زن حائض دخول کند کفاره واجب است یا نه ؟ سید ره فرمودند وجوب کفاره معلوم نیست اما احتیاط مستحب کفاره دادن است
وجه عدم معلومیت : روایات حرمت وطی زن حائض را مشخص کرد یعنی از همان مجرایی که دم حیض جاری می شود و اشاره ای به دبر زن نکرد لذا موضوع حرمت خاص شده است
اما وجه احتیاط : بخاطر حُسن عقلی است
نظر استاد : اگر زن راضی به وطی دبرباشد و ضرری به او نزند قبلا بحث کردیم وطی جایز و حرام هم نیست و فرقی بین ایام عده و غیر آن نیست و اگر شک در حرمت بکند اصل عدم است و لذا دلیل معتبری بر وجود حرمت پیدا نکردیم و حتی احتیاط مستحب هم نیست
مساله هشتم : که اگر کسی با زن حائض زنا کند خود زنا حرام و در زمان حیض هم حرمت دیگری دارد که این شدید است یا وطی به شبهه که معصیت شدیده را ندارد اما حرام هست که سید ره فرمودند احتیاط واجب در کفاره است و وجوب کفاره خالی از قوت نیست در این مساله دو قول است ، اول : کفاره بر زانی واجب نیست و دوم از باب احتیاط واجب است
اما دلیل عدم وجوب کفاره بر زانی : بخاطر عدم نص است که نصوص وارده در باب کفاره وطی حائض عناوینی دارد که آن عناوین شامل زانی نمی شود ، آن عناوین مثل زوجه و امه و جاریه و ... است
سوال : آیا الغای خصوصیت می شود کرد یا نه ؟ که این عناوین فوق خصوصیت ندارد و حکم را خاص نمی کند ؟ الغای خصوصیت یا به دلیل معتبره یا قرینه صارفه ای است که از ظهور روایت دست برداشته شود و اینجا نیست پس دلیل معتبر و قرینه ای نداریم وطی زنا از روی حیض کفاره دارد
اما ادله قائلین به وجوب کفاره :
اول : اطلاق روایت ابی بصیر از امام صادق علیه السلام که من اتیٰ حائضا که حائضا مطلق است و هم شامل زوجه و غیر آن می شود ، مثل علامه ره در منتهی المطلب
دوم : اولویت است که وقتی زن خودش کفاره دارد به طریق اولی زنا کفاره دارد چون این گناه شدید تر است
اشکال استاد :
اولا : چندین روایات در باب کفاره حرمت را معلق بر زوجه کرد و با وجود روایات خاص بعید است از روایت ابی بصیر اطلاق بدست آورد بلکه فقها قائل به انصراف شده اند و اجماع و اتفاق فقها است
ثانیا : تغلیظ سبب و علت تشریع حکم نمی شود و این اولویت ظنی است و قطعی نیست